- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische fashion markt is in het eerste kwartaal van 2015 gedaald met -1,2%. Vooral schoenen hebben het moeilijk, met een daling van bijna -4%. Dat blijkt uit cijfers van GfK Retail Panel, waarin kassaverkopen opgemeten worden in bijna 1.700 winkelpunten.
Na een langzame start in januari, met een soldenverkoop die slechts licht hoger uitkwam dan vorig jaar (+0,5%), begon de markt in februari te versnellen en dit in bijna elk segment, uitgezonderd bovenmode voor heren en sportschoenen. Helaas bleef deze trend niet duren in maart: de verkoop stuikt ineen met bijna -7% in textiel en accessoires, en met zelfs méér dan -11% in schoenen.
Slecht weer = slechte verkoop
Voornaamste reden voor deze sterke daling is het weer: hoewel de temperaturen normaal waren voor deze tijd van het jaar, was het een stuk kouder dan in maart 2014. Er was minder zon en er viel meer regen. Vorig jaar kwam de verkoop van de nieuwe voorjaarscollecties eind maart al goed op gang, dit jaar bleef de omzet flink achter.
Belgische consumenten gaven in Q1 wel nog meer uit aan baby- en kinderkledij (+3%), maar bespaarden meer dan 23 miljoen euro op vrouwenkledij (-2%) en –schoenen (-6%). Er werd minder uitgegeven aan herenkledij (-4%), maar herenschoenen konden wel stijgen (+1%). Herenschoenen is het enige segment binnen schoenen dat kon groeien dit kwartaal.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?