- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De supermarktketen Lidl exporteert de Belgische knowhow naar de winkelrekken van Lidl in Europa. De Europese consument houdt van de reputatie en de kwaliteit van Belgische producten zoals paté, witloof of chocoladedesserts. Belgische wafels en patés worden nu al in 14 verschillende landen verkocht. "In Nederland is de week van de Belgische producten telkens weer een groot succes", weet het bedrijf te vertellen.
In 2017 zijn ongeveer 30.000 pallets met groenten en fruit geleverd aan Lidl in de buurlanden. "Wij streven naar een langetermijnrelatie met onze lokale leveranciers. Hierdoor kunnen wij producten met een optimale versheid aanbieden én met deze leveranciers meegroeien. We werken al 20 jaar samen met dezelfde Belgische tomatenproducent die vandaag aan Lidl Nederland en Frankrijk levert. Hetzelfde geldt voor onze witloofproducent”, verduidelijkt Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl België.
Lidl Belgium promoot ook de Belgische knowhow in het buitenland door andere specialiteiten te exporteren naar tal van Lidl-winkels in Europa: 16.000.000 wafels geëxporteerd naar 14 landen, 4.500.000 chocoladedesserts of 1.500.000 porties Belgische paté geëxporteerd naar 14 landen
Sinds 2012 is het merk zijn productaanbod lokaal en kwalitatief aan het versterken. Tegenwoordig is 41% van de producten in de supermarktketen afkomstig van Belgische producenten. "We streven ernaar om elk jaar 10% meer lokale producten te verkopen", vertelt de discounter.
"We besteden bijzondere aandacht aan lokale producten, die door de Belgische consument worden gewaardeerd. Zo zijn onze melk en eieren 100% Belgisch. 90% van ons vlees is van Belgische oorsprong. Bovendien, en dit varieert per seizoen, is 50% van de door Lidl aangeboden verse groenten en fruit afkomstig van Belgische producenten. De voorbije maanden hebben vele referenties uit Belgische producties hun weg gevonden naar onze rekken: chocolade, bier, yoghurt, kaas, charcuterie en allerlei wafels", geeft Julien Wathieu aan.
Om de winkelervaring voor zijn klanten te vereenvoudigen, kiest Lidl ook voor een eenvoudige identificatie van zijn Belgische producten in de winkels. Zo plaatst het merk op de verpakking en posters van veel producten bijvoorbeeld de Belgische vlag.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?