- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Online supermarkt Rayon, onderdeel van Smartmat, stopt ermee. Dat bevestigt het bedrijf aan Gondola. Er blijkt te weinig interesse te bestaan bij Belgische consumenten. Er komen geen ontslagen.
Ondanks de ambitie om heel het land te bedienen en ondanks de steun van Colruyt Group, dat een participatie nam in Smartmat, het bedrijf achter Rayon, stopt de online supermarkt. Op 24 oktober zal Rayon voor de laatste keer boodschappen bezorgen aan klanten. Het nieuws over de stopzetting vernamen klanten vandaag via een e-mail, waarin aangegeven wordt dat er te weinig consumenten de weg vinden naar de digitale supermarkt. Rayon ging dik anderhalf jaar geleden van start op een moment dat er zich wel meer digitale supermarkten aandienden in ons land. Vorig jaar nog zei Mattias Decuypere, hoofd van Rayon, op Gondola Day dat het drie jaar zou duur vooraleer het bedrijf volwassen zou worden. Die lange termijnvisie blijkt nu achterhaald.
"We hadden gehoopt de logistieke kosten van Rayon en Foodbag te kunnen centraliseren, maar dat is niet gelukt", reageert CEO Stéphane Ronse. "We merkten ook dat er de voorbije maanden te weinig respons was bij de consumenten om ermee door te gaan. Dat wil niet zeggen dat dit geen waardevolle onderneming was. We gaan de opgedane kennis gebruiken om maaltijdleverancier Foodbag verder uit te bouwen. We merken dat daar wel nog altijd veel interesse voor is. We zullen daar extra producten aanbieden voor mensen die een maaltijd bestellen. In de toekomst zullen we onder de vleugels van Smartmat ook nog nieuwe business units opstarten."
Een echt grote verrassing is de stopzetting niet. Digitale supermarkten blijken moeilijk rendabel te krijgen, hoewel ze daar bij Rayon wel in geloofden. Ze verwezen daarbij naar het succes van online foodretail in het buitenland. Toch blijkt uit de jaarrekeningen van verschillende onlinespelers dat ze ook na enkele jaren verlieslatend zijn. Na de pandemie is er een terugval gekomen in e-commerce, terwijl ook de hogere rente een negatieve rol speelt. Die maakt het moeilijker om goedkoop geld te lenen. Eerder stopte ook de Vlaamse online versmarkt Lokkal al.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?