De Brusselse start-up Urbantz heeft na een tender een partnership ondertekend met Ooshop, een webshop van Carrefour voor voedings- en healthcare-producten in Frankrijk. De Franse retailer wil zijn thuisleveringsdienst optimaliseren en de bezorging beter beheren. Urbantz start eind deze maand met de uitrol van de app. In juli zal deze de leveringen volledig beheren.

Carrefour zet fors in op e-commerce. Naast de click-and-collect dienst Drive organiseert de retailer in een aantal gebieden in Frankrijk ook de thuisleveringen. Dat is de Ooshopdienst (die binnenkort van naam verandert). Voorlopig is die beperkt tot de regio’s Ile de France/Parijs, Lyon, Grenoble, Chambéry, Nice, Monaco en Marseille. Op Ooshop.com vinden consumenten 12.000 referenties, waarvan 2.600 verse en diepgevroren producten. De leveringen zelf worden uitbesteed aan gespecialiseerde pakketdiensten en vervoerders.

Beleving verbeteren

Volgens Stéphane Platel, directeur ‘operaties’ bij Ooshop, beoogt de samenwerking met Urbantz twee objectieven: de beleving van de klant verbeteren en de kostprijs van de leveringen beter in de hand houden. Komt de webshop zijn beloftes niet na of is de kost van de levering te hoog, dan haakt hij af. Een deel van de problemen vindt zijn oorsprong in het feit dat de dienstenleveranciers vaak hun eigen IT-systemen hebben. “De uitdaging bestaat erin om - ongeacht wie het transport doet - de klanten eenzelfde, unieke beleving aan te bieden”, zegt hij aan L’Usine Digitale.

Tender

Begin 2017 werd een tender gepubliceerd. De jonge start-up Urbantz - die pas sinds 2015 bestaat en binnenkort vers kapitaal gaat ophalen - kreeg het contract na een aantal tests waaruit bleek dat zij er het beste in slaagde om de leveringsrondes te optimaliseren. Volgens Platel kan de app alle informatie van de first tot de last mile integreren om zo tot een optimale rittenplanning te komen.

Dankzij de app - een Software as a Service of SaaS-oplossing - kunnen drie belangrijke problemen waarmee Ooshop worstelde, opgelost worden. Een eerste is de wijzing van het leveringsvenster door de klant. Vandaag gebeurt dat via een ‘raadgever’ in een callcenter, die de controletoren van de vervoerder informeert, die op zijn beurt met de bezorger belt. Met de app kan de raadgever de klant opnieuw laten kiezen, waarna de rit optimaal aangepast wordt en de bezorger via een bericht wordt ingelicht.

Navigatie

Een tweede probleem is dat niet alle bezorgers over een gps-systeem beschikken. Met de app beschikken ze over een vereenvoudigd navigatiesysteem, gekoppeld aan Waze en Google Map.

Ten derde helpt de app de vertragingen beter te beheren en desgevallend een zending over te hevelen naar een andere bezorger, die een rit niet ver vandaan uitvoert. Beide scannen een QR-code, waardoor de ritten aan elkaar gelinkt worden en de traceerbaarheid wordt gewaarborgd.

Volgens Michel Darchambeau, medeoprichter van Urbantz, zullen de ritten op termijn verder geoptimaliseerd kunnen worden dankzij machine learning.

Binnenkort wil de start-up geld ophalen. Het contract met Carrefour is dan ook meer dan welkom. Met de nieuwe financiële middelen wil Urbantz andere retailers kunnen aanspreken, alsook vervoerders en logistieke dienstverleners.