iStock
In de afgelopen 5 jaar verlaagde de voedingssector het gehalte aan suikers en verzadigde vetten in voedingsproducten en voegde ze meer vezels toe. Daarmee komt de sector haar afspraken met minister van volksgezondheid De Block en de FOD Volksgezondheid na in het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding. De sector wil samen met de overheid verdergaan op de ingeslagen weg.
Sectorfederaties Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie en Comeos, de federatie voor de handel, begonnen in 2012 een traject om onevenwichtige voedingspatronen aan te pakken. De sector nam zich voor om samen met de overheid in 5 jaar tijd een daling in te zetten en de gezonde keuze gemakkelijker te maken voor de consument. De voedingssector werkt daarbij op 3 pistes: het aanpassen van de nutritionele samenstelling, de portiegroottes en de marketing en communicatie naar de consument.
In 2016 formaliseerden Fevia, Comeos, de FOD Volksgezondheid en minister van volksgezondheid Maggie De Block deze aanpak in het Convenant Evenwichtige Voeding. “Uit cijfers van de sectoren blijkt nu dat niet alleen het assortiment waaruit de Belg vandaag kan kiezen er anders uitziet dan 5 jaar geleden, maar ook diens nutriënteninname. De eerste evaluatie toont met andere woorden een positieve trend”, meldt Fevia in een persbericht
Resultaten per productcategorie
De resultaten van de productcategorieën die in het Convenant Evenwichtige Voeding een cijfermatig engagement vooropstelden, werden vandaag door de sector voorgesteld.
Concreet werden er binnen de categorie ontbijtgranen gemiddeld 5,8% minder suikers en 13% meer vezels dan vijf jaar geleden gebruikt. De sector voegde ook 24,5% meer volkoren granen toe. Chocoladeproducenten en biscuiteries konden hun producten dan weer reduceren met respectievelijk -1,2% en -3,2%.
Binnen de zuivelcategorie werd het aantal toegevoegde suikers ten opzichte van 2012 met -3,8% gereduceerd door recepten van o.a. yoghurts, yoghurtdrinks, chocomelken en dessertjes aan te passen. Plantaardige alternatieven voor zuivel kenden op hun beurt een reductie in suikers van -18%.
Daarnaast vond er bij de frisdranken een gemiddelde suikerreductie van -7% door een verdere uitbreiding van het gamma met meer producten met minder calorieën.
“Naast deze productgroepen namen ook tal van andere sectoren zoals margarine, (room)ijs, suiker, bakkerijproducten, aardappelproducten, vleeswaren, snacks en nootjes, initiatieven om van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te maken”, merkt de sector op.
Zelfregulering werkt
Met het Convenant Evenwichtige Voeding wil de voedingssector aantonen dat bedrijven ook door middel van zelfregulering en eigen initiatieven een positief resultaat kunnen bereiken en dus een gunstige impact op de dagelijkse energie-inname van de consument. De sector controleerde aan de hand van onafhankelijke bronnen de impact van haar inspanningen op de calorische inname bij de bevolking. Dat deed ze op basis van data uit Euromonitor International’s Passport Nutrition (Edition 2017).
Voor de productgroepen frisdranken en voorverpakte producten in de Belgische retail tussen 2012 en 2016 tonen de resultaten een duidelijke neerwaartse trend aan van het aantal calorieën verkocht op de Belgische markt. “Wat dit uiteindelijk betekent op individueel niveau is moeilijk in te schatten aangezien het voedingspatroon voor iedere Belg verschillend is. Toch bevestigen de resultaten voor Fevia en Comeos dat de aanpak werkt. De sector wil dan ook verdergaan op de ingeslagen weg”, klinkt het bij Fevia.
Nog lange weg te gaan
Hoewel de resultaten zeer bemoedigend zijn, is het einde nog niet in zicht. “Op deze ingeslagen weg willen we verdergaan. Nu gaan we voor de private label merken de koude sauzen aanpakken alsook in samenwerking met de merkenproducenten de smeersalades en de bereide maaltijden en verder werken op frisdranken en zuivel tegen 2020. Ook daar gaan we stelselmatig naar minder toegevoegde suiker (-5% in frisdrank en zuivel), minder vet (-5% in smeersalades) en energie (-3% in koude sauzen) en meer groenten (+10% in bereide maaltijden)”, legt Dominique Michel, CEO van Comeos, uit.