- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bananen, avocado’s, mango’s, appelen en kiwi’s weggooien omdat ze over datum zijn? Met de hulp van een Belgisch biotechteam en een Amerikaanse start-up moet het binnenkort tot het verleden behoren.
De Amerikaanse startup Stixfresh wil met een simpele sticker allerlei soorten fruit langer vers houden. De start-up ontwikkelde een sticker waar op de niet-klevende kant een speciale coating is aangebracht. De sticker ziet eruit als een gewone merksticker op fruit, maar de stoffen in de coating verdampen geleidelijk en beschermen de vrucht tot twee weken extra tegen schimmelinfecties en rotting. Simpel, maar (op het eerste gezicht) geniaal. “Die stoffen vermijden dat de sporen van schimmels die op de schil zijn terechtgekomen, kunnen kiemen”, legt Patrick Van Dijck uit aan de krant De Tijd.
Van Dijck staat aan het hoofd van het Leuvense centrum voor Microbiologie, een onderdeel van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie, en is ook chief scientific officer van Stixfresh. Het Amerikaanse bedrijf wil de wereldwijde afvalberg verkleinen en voedselverspilling tegengaan. Volgens sommige cijfers gaat maar liefst 30% van de voedselproductie ergens tussen productie en consumptie verloren. Dat cijfer terugdringen is de bedoeling. De Stixfresh-sticker is bedekt met plantenextracten en ingrediënten zoals bijenwas en is intussen in Maleisië getest op papaya's. "De resultaten zijn veelbelovend'" zegt Van Dijck. "Maar ze zijn nog niet consistent genoeg." Om tot meer standvastige resultaten te komen, krijgt het bedrijf in Leuven 450.000 euro subsidie van de Vlaamse overheid. Volgens Van Dijck staan 'grote klanten' te wachten, vooral in Noord-Amerika. In eerste instantie wordt gemikt op stickers voor appelen, peren, avocado's en citrusvruchten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?