- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Beyond Meat, specialist in veganistische vleesvervangers, heeft het moeilijk. Door de economisch moeilijke omstandigheden daalt de vraag naar duurdere plantaardige vleesvervangers. Het bedrijf gaat zijn prijzen verlagen.
Beyond Meat legt magere kwartaalcijfers voor. De omzet zakte met 30% naar 102 miljoen dollar en netto kwam het verlies uit op 53,5 miljoen dollar. Over heel 2023 verwacht de producent van de McPlant-burger van McDonald’s een omzetkrimp. Het bedrijf ziet een zwakkere vraag naar plantaardig vlees tijdens economisch uitdagender tijden als oorzaak voor de mindere cijfers. ‘”Het lijkt redelijk dat consumenten tijdens periodes van intense inflatie en verminderde koopkracht afzien van eiwitten die twee keer duurder zijn dan hun dierlijke equivalent”, zei topman Ethan Brown. Hij voegde eraan toe dat het bedrijf de prijzen zal verlagen. Beyond Meat is één van de bekendste namen in de sector. Onder meer Bill Gates en Leonardi DiCaprio investeerden er in. De markt van de plantaardige vleesvervangers heeft het moeilijk. Ook Belgische supermarkten merken dat er in economisch moeilijker omstandigheden minder aan uitgegeven wordt. Dat laat zich ook bij producten voelen. Het West-Vlaamse bedrijf Westvlees overwoog dit voorjaar een assortiment plantaardige producten op de markt te brengen, maar besloot daar in juni al van af te stappen. “We zetten het project on hold, omdat we merkten dat de gevraagde volumes te laag waren om grote investeringen te verantwoorden”, zegt CEO Jos Claeys in De Tijd. Hij sluit niet uit dat Westvlees later nog plantaardige producten op de markt brengt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?