PostNL heeft zijn omzet het voorbije jaar licht zien stijgen, van 2,7 naar 2,8 miljard euro. Dat was hoofdzakelijk te danken aan de pakketbezorging voor de e-commerce , want de volumes geadresseerde post daalden met ongeveer 10%. De winst kwam met 127 miljoen flink lager uit dan in 2017 (179 miljoen).

Volgens CEO Herna Verhagen kwam 48% van de omzet in 2018 uit activiteiten die zijn gerelateerd aan e-commerce. “Bij Pakketten werden tijdens het piekseizoen recordvolumes genoteerd, wat resulteerde in een verbetering van het operationele resultaat. Tegelijkertijd hadden we te maken met extra capaciteitskosten, deels te verklaren door een krappere arbeids- en transportmarkt en stijgende IT-kosten. Het resultaat bij Mail in Nederland werd gekenmerkt door dalende volumes, stijgende prijzen en kostenbesparingen”, stelt ze.

Ook meldt Verhagen dat PostNL de strategische focus op de Benelux blijft leggen. Daarom zijn twee dochterbedrijven - Postcon in Duitsland en Nexive in Italië – in de etalage gezet.

In het vierde kwartaal werd opnieuw een sterke groei van de pakjesvolumes genoteerd. Die kwam uit op 20% (+22% in 2017). De totale omzet bij de pakjes, daarentegen, steeg met slechts 12% tot 439 miljoen euro.

België

“Onze Belgische activiteiten blijven sterk groeien, wat onze positie als dé logistieke dienstverlener van de Benelux versterkt. De vraag naar aanvullende diensten, zoals avondbezorging, is verder gestegen, net als de vraag in nieuwe markten zoals Food en Pharma”, zegt Verhagen nog.