- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Meer dan drie Belgen op vier (78%) verbruiken minder energie en water en besparen op hun huishoudelijke uitgaven, blijkt uit een enquête van Test Aankoop.
De enquête van Test Aankoop bevestigt wat iedereen al vermoedde: de galopperende inflatie (8,97% in de maand mei, volgens de FOD Economie) heeft veel consumenten er toe geleid om hun gedrag aan te passen. Eén van de meest opmerkelijke vaststellingen bij het onderzoek dat uitgevoerd werd bij meer dan duizend Belgen tussen 26 en 29 april is dat bijna de helft van de ondervraagde mensen (45%) voortaan de voorkeur geven aan huismerken of laagste prijzen. Bovendien zegt 57% de chauffage minder hard te zetten en 38% minder met de auto te rijden om te besparen op brandstof, terwijl iets meer dan 20% van de ondervraagden zijn vakantie en ontspanning te annuleren om meer voorrang te geven aan meer fundamentele noden. “Het zijn jammer genoeg de meer kwetsbare gezinnen die hun gedrag het meest aanpassen en zichzelf essentiële uitgaven ontzeggen, terwijl ook andere gezinnen hun gedrag aangepast hebben als het over huisvesting, energie, water en mobiliteit gaat”, zegt woordvoerder Julie Frère. 43% van de ondervraagde personen schat zijn situatie lager in dan een jaar geleden. “Zowat één op drie ondervraagden zegt niet langer marge te hebben om eventuele prijsverhogingen aan te kunnen in de komende weken en maanden.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?