- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bpost wil in de toekomst naast brieven en pakjes mogelijk ook voeding, snoep en kranten verkopen. Op die manier wil het bedrijf het dalende aantal brieven goedmaken. Buurtsuper.be noemt het idee “hallucinant”.
Kunnen we binnenkort ook voor voeding, snoep en kranten terecht bij bpost? Wel als we topman Jean-Paul Van Avermaet mogen geloven. Hoewel bpost momenteel overspoeld wordt door pakjes die verstuurd moeten worden, worden er opvallend minder brieven verzonden en dat knaagt aan de omzet van het postbedrijf. Bpost bestudeert verschillende opties die meer geld in het laatje kunnen brengen, waaronder de verkoop van voeding, impulsproducten en kranten. In totaal heeft het bedrijf 660 postkantoren. Die wil het bedrijf behouden, maar in landelijke gebieden wil het ze omvormen tot onestop-shops, aldus topman Jean-Paul Van Avermaet in Het Nieuwsblad. Daarnaast wil het ook eenvoudige bankdiensten aanbieden of bijvoorbeeld toegang bieden tot printers of scanners. Zo hoopt bpost beter in te kunnen spelen op de evoluerende markt.
Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) is alvast te vinden voor het idee, in tegenstelling tot Buurtsuper.be. Dat vindt dat bpost hierdoor te hard afwijkt van zijn core business en een bedreiging vormt voor buurtwinkels. “Hun argument dat ze het in landelijke gebieden gaan doen waar geen andere winkels zijn, snijdt geen hout”, reageert Luc Ardies van Buurtsuper.be. “In Lapland werkt dat misschien. Hier in Vlaanderen hebben we een zeer dicht net van winkels en winkeltjes. Als een half staatsbedrijf gaat concurreren met de lokale kruidenier die bijna de klok rond werkt en veel moeite moet doen om het hoofd boven water te houden, waar zijn we dan mee bezig?” Buurtsuper.be benadrukt ook dat bpost eerst de buurtwinkels correct moet vergoeden aangezien ze op dit moment nog te weinig worden betaald voor het bijhouden van pakjes. Het laatste woord is hier dus nog niet over gezegd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?