Bol.com lanceert later dit jaar een nieuwe dienst voor zijn partners. Het platform verzorgde al via de dienst ‘Logistiek via bol.com’ de logistiek en de verzending voor hen vanuit het eigen distributiecentrum in Waalwijk, maar nu wordt die dienst uitgebreid naar de partners die hun voorraden in hun eigen magazijn opslaan. Dat maakt onder meer een snellere levering mogelijk.

De nieuwe dienst zal ‘Verzenden via bol.com’ heten, vertelde algemeen directeur Huub Vermeulen aan Twinkle. In een eerste fase biedt het platform deze dienst aan partners in heel Nederland. Later wordt dit uitgebreid naar België.

Bij ‘Logistiek via bol.com’, verzorgt het platform de volledige opslag, fulfilment en levering voor de partner. Hiervoor wordt zijn voorraad naar het distributiecentrum in Waalwijk verplaatst. Met ‘Verzenden via bol.com’ blijft die voorraad dus bij de partner liggen en verzorgt bol.com de logistiek en de verzending. 

Snellere bezorgopties voor alle partners

Volgens Vermeulen wordt het zo voor alle partners mogelijk om snellere bezorgopties – next day - aan te bieden. In een gesprek met Twinkle benadrukt hij het hoge bezorgniveau in Nederland. Dat wordt nu ook voor alle webwinkels beschikbaar, tenminste als de producten op het platform van bol.com worden aangeboden. Heel zware of grote producten vallen buiten de dienstverlening. 

Met deze aanvullende optie wil bol.com enerzijds de conversie en omzet van de partners verhogen en anderzijds de klanten veel meer zekerheid aanbieden. “Zodra het pakketje is ingepakt weten wij waar het zich bevindt. En kunnen we de klant ook veel beter informeren over de status van het pakket”, zegt Vermeulen.

Grote vraag naar logistieke diensten

Maar ook voor bol.com biedt ‘Verzenden via bol.com’ grote voordelen. Het platform kan zo de logistiek en de leveringen van de partner beter in de gaten te houden. Volgens Vermeulen zal het platform kunnen meten of de logistiek van partners in orde is. Maar er is meer aan de hand. De vraag naar de diensten van ‘Logistiek via bol.com’ is zeer groot. Het distributiecentrum in Waalwijk is zo goed als helemaal vol, waardoor een wachtlijst is ontstaan. Bol.com bouwt een tweede magazijn naast het eerste, maar dat zal pas in 2021 operationeel zijn.

Door logistieke en verzenddiensten bij de partners zelf aan te bieden, haalt bol.com wat druk van de ketel en kan het partners tegelijkertijd tevreden en loyaal houden. Met de nakende komst van Amazon – die ook logistieke diensten aanbiedt – is dat een belangrijk argument. 

Groeiende rol als facilitator

Overigens zei Vermeulen deze week tijdens de Webwinkel Vakdagen dat met het groeiende gewicht van de partners in de omzet, de rol van het platform verandert. “In plaats van verkoper zijn we nu hoofdzakelijk faciliterend: we brengen vraag en antwoord bij elkaar en profiteren van netwerkeffecten”, zei hij.

Naast logistiek zijn ook andere ondersteunende diensten een bron van inkomsten. Deze zijn onder meer een coachingprogramma en dataservices. Volgens Emerce neemt bol.com nu meer technische mensen aan dan operationele. Eind 2019 telde het platform 2.000 medewerkers. Dat is een derde meer dan een jaar eerder.