Bol.com wil de labeling van duurzame artikelen digitaliseren en daarvoor heeft het de hulp nodig van heel de sector. Tot op de dag van vandaag is er immers geen overkoepelende digitale database beschikbaar. “Als keurmerken digitaal beschikbaar worden voor webwinkels kan de consument net zoals in de fysieke winkels ook online goed geïnformeerde keuzes maken.”

De vraag naar duurzame producten stijgt en daarom wil bol.com zijn klanten helpen bij hun zoektocht naar duurzame producten door meer producten te voorzien van een keurmerk. Toch is het moeilijk om producten op grote schaal te labelen, aangezien dat nu vaak nog manueel gebeurt. Een team van specialisten bij bol.com verzamelt namelijk eerst de nodige informatie over producten en keurmerken (zoals Max Havelaar, Fairtrade NL en Global Organic Textile Standard), om ze vervolgens aan het bijhorende artikelnummer in de winkel te koppelen. “Een tijdsintensief proces dat gevoelig is voor fouten,” vertelt Jori Ebskamp, verantwoordelijk voor duurzaamheidsprojecten bij bol.com. Daarom wil de Nederlandse webwinkel de labeling nu digitaliseren en dat met behulp van heel de sector.

Tot nu toe bestaat er nog geen overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken voor webshops. Dat komt omdat niet alle keurmerken een database hebben en omdat iedere organisatie bovendien haar eigen aanpak hanteert. Zo worden artikelnamen bijvoorbeeld anders opgeschreven en worden artikelnummers niet standaard opgenomen. Bol.com roept de e-commercebranche, producenten en aanbieders van keurmerken dan ook op om de handen in elkaar te slaan voor de digitalisering van duurzame keurmerken. Dat komt niet alleen de bedrijven ten goede, die tijd winnen bij het labelproces, maar ook de consumenten "die ook online goed geïnformeerde keuzen zullen kunnen maken", aldus Ebskamp.

Een goed idee, zo klinkt het bij de Nederlandse Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en brancheorganisatie Thuiswinkel.org. “Door het kopen van producten met een kwalitatief goed keurmerk heb je impact op mens, milieu en of dierenwelzijn. Hoe meer webwinkels keurmerken koppelen aan hun producten, hoe makkelijker de consument een duurzame keuze kan maken”, legt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. 

Momenteel richt bol.com zich op 29 duurzaamheidskeurmerken die voor het huidige assortiment het meest relevant zijn. Daarbij wordt er bij ieder artikel dat voorzien is van een keurmerk, inclusief het logo, een korte toelichting over de duurzaamheidsaspecten gegeven. Klanten die enkel geïnteresseerd zijn in duurzame producten, kunnen vervolgens filteren op artikelen met duurzaamheidskeurmerken. "Op dit moment worden vijf keurmerken binnen bol.com getoond en gekoppeld aan circa 3.000 artikelen, terwijl dat er 16.000 zouden kunnen zijn", aldus bol.com.

"Bol.com streeft ernaar om nog dit jaar binnen elk van zijn productcategorieën waarvoor een keurmerk relevant is, bijvoorbeeld Wonen en Persoonlijke verzorging, de meest relevante duurzaamheidskeurmerken te introduceren. Op lange termijn is de ambitie om te komen tot een filter over alle productcategorieën van de winkel, zodat de klant snel en makkelijk kan kiezen uit enkel artikelen met erkende duurzaamheidskeurmerken", klinkt het bij bol.com.