
iStock
iStock
Zalando schrapt ongeveer 450 banen op het hoofdkantoor in Berlijn. De maatregel komt er door een herstructurering in de klantenservice. De ontslagen worden deels gecompenseerd doordat er in het najaar 200 nieuwe jobs bijkomen.
Zalando zet de schaar in de logge organisatie van zijn klantenservice, melden verschillende Duitse media. De online retailer werkt op dit moment met 3 interne partijen, maar wil de klantenservice onder 1 bedrijf gaan regelen. Zalando zegt de reorganisatie door te voeren om een kwaliteitsimpuls te geven aan de dienstverlening. Tegen het eind van deze zomer komt er een nieuwe dienst, waar 200 mensen aan de slag kunnen. De ontslagen werknemers kunnen daar voor solliciteren. De ondernemingsraad heeft de getroffen medewerkers weliswaar geadviseerd om geen overhaaste overeenkomsten te ondertekenen en eerst juridisch advies in te winnen. Het is niet eerste keer de jongste jaren dat Zalando snoeit in zijn personeelsbestand. In februari 2023 kondigde het bedrijf aan enkele honderden banen te schrappen, voornamelijk in administratieve en managementfuncties. Zalando is de tweede grote Duitse speler die in korte tijd de klantenservice reorganiseert. Bij de Otto Group gaan er 480 jobs verloren,vooral doordat het huidige serviceapparaat niet meer rendabel is. Ook de zwakke economische situatie in Duitsland deed het bedrijf besluiten om te bezuinigen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?