bol.com
Mooie punten voor Ahold Delhaize in het tweede kwartaal van 2022: de groepsomzet deed het beter dan verwacht (+6,4%) en ook de winst ging er licht op vooruit tot 895 miljoen euro. Hoewel de online verkoop is gestegen, dankzij sterke resultaten van de VS, laat bol.com het nog steeds afweten.
In het tweede kwartaal van dit jaar wist Ahold Delhaize zijn groei verder te zetten. De omzet steeg met 6,4% bij constante wisselkoersen tot 21,4 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee scoort de groep beter dan analisten hadden voorspeld. De operationele winst steeg tot 895 miljoen, ofwel een minieme stijging van 0,5% bij constante wisselkoersen. De onderliggende exploitatiemarge zakte wel met 0.4 procentpunten tot 4,1%, onder meer als gevolg van hogere arbeids-, distributie- en energiekosten en een ongunstig miseffect ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De groep scoorde tot slot beter online en registreerde een groei met 4,8% bij constante wisselkoersen tot 2,7 miljard euro. Niet slecht als je weet dat de groep zijn online verkoop in het eerste kwartaal van dit jaar nog zag dalen met 1%.
Europa scoort beter, maar online laat het nog afweten
In tegenstelling tot het eerste trimester van 2022, waar er nog een groot contrast was tussen de resultaten die de groep behaalde in de Verenigde Staten en Europa, heeft die laatste tak zich gedeeltelijk weten te herpakken, onder meer dankzij de overname vorig jaar van de 38 Deen-winkels in Nederland. Zowel de Amerikaanse (+7,7%) als de Europese activiteiten (+4,2%) nemen respectievelijk toe tot 13,6 miljard en 7,9 miljard euro. Specifiek in België lanceerde de groep zijn “Kleine Leeuwtjes”-campagne, waarbij het 500 basisproducten van zijn huismerk aanbiedt tegen een sterk verminderde prijs. Na nog geen maand resulteerde dat volgens Ahold Delhaize al in een meerverkoop van 15%.
Dat de online poot van Ahold Delhaize een mooie groei optekende is vooral te danken aan de sterke resultaten in de Verenigde Staten, die een groei van maar liefst 16,4% bij constante wisselkoersen wisten te behalen. “Dit komt bovenop de sterke groei van 61% in hetzelfde kwartaal vorig jaar”, klinkt het bij het bedrijf. In Europa is het een ander verhaal. Daar zakte de online verkoop met 1,1% na een sterke groei van 27% in dezelfde periode een jaar eerder, die is toe te schrijven aan de enorme e-commerceboost door de coronacrisis. Bol.com incasseerde een daling van 2,1%, na een groei van 24,2% in het tweede kwartaal vorig jaar. Hoewel het Nederlandse e-commercebedrijf net als de rest van de online spelers te lijden heeft onder het herstel van de fysieke retail na het wegvallen van de coronamaatregelen, gaan de cijfers de betere kant op. In het eerste trimester van dit jaar behaalde bol.com immers nog een omzetdaling van 7%. "Dit betekent dus een sequentiële verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022, aangezien bol.com het opnieuw veel beter deed dan de e-commercemarkt, die naar schatting met meer dan één cijfer is gedaald", klinkt het bij Ahold Delhaize. Exclusief bol.com steeg de online verkoop met 11,5% bij constante wisselkoersen.
Net omdat de huidige marktomstandigheden niet optimaal zijn bevestigt Ahold Delhaize het nieuws dat bol.com voorlopig niet naar de beurs van Amsterdam zal trekken. “Gezien de huidige omstandigheden op de aandelenmarkt hebben we besloten dat de tweede helft van 2022 niet langer het juiste moment is om bol.com naar de beurs te brengen”, vertelt Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize. “Wij blijven ons inzetten voor het juiste toekomstige traject om waarde te creëren voor bol.com en Ahold Delhaize, en zullen de mogelijkheden opnieuw bekijken wanneer de marktomstandigheden gunstiger zijn. Onze onmiddellijke prioriteit is er dan ook voor te zorgen dat bol.com zijn leiderschapspositie kan blijven benutten en zijn strategische groeiplannen kan uitvoeren met een sterk rendement op kapitaal.” Om bol.com aan te passen aan het dynamischer economisch klimaat heeft Ahold Delhaize het groei- en investeringsplan van bol.com voor de middellange termijn herzien. “Dit nieuwe plan, dat een modulaire aanpak volgt, is minder kapitaalintensief en blijft toch de ambities van bol.com op middellange termijn en de groeiende infrastructuurbehoeften ondersteunen. Met al deze maatregelen samen verwachten we de komende drie jaar tussen 250 en 300 miljoen euro aan extra kostenbesparingen te kunnen realiseren”, klinkt het bij Frans Muller.
Vooruitzichten voor 2022
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden door de hoge inflatie en de stijgende energiekosten, kijkt Ahold Delhaize optimistisch naar de toekomst en verhoogt het zijn jaarwinstprognoses tot ongeveer 5% groeien van de onderliggende winst per aandeel. Eerder was er nog sprake van een kleine daling. Ook de cumulatieve groepscashflow voor de periode van 2022 tot 2025 wordt opgekrikt van 6 naar 7,5 miljard euro en de vrije kasstroom zal naar verwachting toenemen tot 2 miljard euro, dat was eerder nog 1,7 miljard euro. Specifiek voor bol.com benadrukt Ahold Delhaize dat het e-commercebedrijf sneller zal blijven groeien dan de markt en dat de omzet en de winst jaarlijks met dubbele cijfers zullen toenemen.