- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bookaroo, zo heet een nieuwe site die de Nederlandse boekenhandels vanaf woensdag een stevige duw in de rug moet geven. En als het verdacht veel klinkt als een Deliveroo voor boeken, dan is dat omdat het dat ook is.
Geen maaltijden maar boeken: dat is het belangrijkste verschil tussen Deliveroo en Bookaroo, de website die woensdag het licht ziet. Een serieuze concurrent voor bol.com, behalve dat Bookaroo nadrukkelijk samenwerkt met bestaande fysieke winkels, die veel klanten verloren zagen gaan door bol.com. Door zich aan te sluiten bij de onlineleveringsdienst Bookaroo hopen ze het tij te keren. Het systeem werkt eenvoudig: de lezer gaat naar Bookaroo.nl en doet daar zijn bestelling. Bookaroo geeft daarop de bestelling door aan de dichtstbijzijnde boekhandel. Als die niet snel genoeg reageert, kijkt Bookaroo of er andere winkels in de buurt zijn die de bestelling kunnen uitvoeren. Als geen enkele handelaar voor middernacht gereageerd heeft, gaat de bestelling naar een distributiebedrijf dat het vanuit een magazijn aan de klant bezorgt.
Bookaroo is een idee van de mensen achter uitgeverij Das Mag, dat een wat vertroebelde relatie had met bol.com en vond dat het te veel voorwaarden opgedrongen kreeg. De site gaat op 3 juli live en moet binnen twee weken 10.000 boeken hebben verkocht. Wordt dat niet gehaald, dan wordt de stekker er meteen weer uitgetrokken. Maar als het lukt, zit een uitrol in Vlaanderen erin: het webadres Bookaroo.be is intussen al geclaimd. Meer dan tweehonderd boekwinkels hebben zich intussen aangesloten bij Bookaroo. Ook heel wat schrijvers zijn gewonnen voor de nieuwe website en promoten het via sociale media. Velen zijn niet gelukkig met bol.com, die volgens hen te veel macht heeft. “Wil je mijn boeken kopen? Doe het dan via Bookaroo, de gloednieuwe webreus die je lokale boekhandel ondersteunt in plaats van verdringt”, schrijft Lieke Marsman.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?