Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
Gisterenavond vond de officiële lancering plaats van 'Re-love', de nieuwe collectie van Cameleon, die enkel tweedehands stukken aanbiedt. "Het idee is om terug te keren naar slow fashion."
Cameleon is gestart met de verkoop van tweedehands producten. Op de lanceringsparty van 'Re-love' maakten we kennis met het pand en het kwartet achter het project. "Op basis van een studie naar de duurzaamheid van Cameleon realiseerden we ons dat het bedrijf 18.000 ton CO2 per jaar produceert, alleen al door onze aankopen van de collecties. Dat zit helemaal niet in ons DNA, want wij waren het eerste 100% groene gebouw in Europa", vertelt Karen Van Thillo, footwear & fashion buyer bij Cameleon. Dit leidde tot het idee om een tweedehands winkel te beginnen.
Voor het Re-love team, dat bestaat uit 4 Cameleon-medewerkers van verschillende afdelingen, zijn merken niet het belangrijkste element bij de keuze van het product. "We zoeken kwaliteitsstukken met veel potentieel, ongeacht het merk. Er zijn echter ook merken die we niet accepteren, zoals Shein of Primark, simpelweg omdat we fast fashion niet goedkeuren”, getuigt Eloïse Neuville. De kledingcollectie werd eerst intern gelanceerd, als testfase. Dit resulteerde in een selectie van ongeveer 500 artikelen. Gezien het succes besloot het team de collectie uit te breiden en open te stellen tot de klanten van het bedrijf. Het resultaat: meer dan 3.500 referenties, ingezameld in slechts 4 dagen.
"Intern waren sommige mensen tegen het project vanwege deze terughoudendheid en de connotatie die tweedehands producten kunnen hebben. Vandaag, bij het zien van het resultaat, zijn de meningen duidelijk veranderd. Er wordt ons zelfs gevraagd om sommige stukken opzij te leggen. Het is tweedehands, maar het ziet eruit als een nieuw product. Ik denk dat dit helpt om de verkoop aanzienlijk te stimuleren”, zegt Karen Van Thillo. "Re-love is het bewijs dat het mogelijk is om tweedehands met handel te combineren: om iets moois te maken dat helemaal niet doet denken aan de 'traditionele' kringloopwinkel. Dat is wat het verschil zal maken tussen de andere tweedehands winkels in Brussel en Cameleon", voegt Eloïse Neuville eraan toe.
Re-love beslaat momenteel 80 m2 in een complex van 5.000 à 6.000 m2 verkoopoppervlakte en biedt tussen 600 en 700 artikelen aan uit de 3.000 ingezamelde artikelen. "Het doel is om tegen 2025 10% meer te verkopen (in hoeveelheid)”, zegt Kevin Hermus, accountant. Vanaf september lanceert het concept ook een workshopafdeling, met een upcyclingcollectie gemaakt van Re-love-stukken die gedurende twee seizoenen niet zijn verkocht. "Het is een project dat de winkel zal uitbreiden. Het idee is om terug te keren naar slow fashion", besluit Eloïse Neuville.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?