iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Carrefour maakte vorig jaar verlies in ons land. Een daling in de verkoop, leveringsproblemen en toegenomen concurrentie op de Belgische markt liggen aan de basis.
België had samen met Spanje een negatieve impact op de operationele groepswinst, staat te lezen in het jaarverslag van de Carrefour-groep. Een bedrag wordt daarbij niet vermeld, zodat het gissen is naar hoe zwaar het verlies is in ons land. De operationele groepswinst van de Franse supermarktgroep daalde met 16% naar 606 miljoen euro, op een omzet van 90,8 miljard (goed voor een groei van +8,5%). De omzet van Carrefour België kromp vorig jaar met 0,9% tot 4,26 miljard euro, al slaagde de supermarktketen er wel in het laatste kwartaal in positieve cijers te realiseren: de omzet steeg in die periode met 3,4%.
Ondanks dat lichtpunt bevestigen de resultaten de negatieve trend van de voorbije jaren. De supermarktketen heeft het al langer moeilijk bij ons. De groep verwijst onder meer naar de harde concurrentie op de Belgische markt, met onder meer Albert Heijn en Jumbo die nieuwe winkels openden en een grote prijsdruk. Dat zorgde ervoor dat de kosten sterker stegen dan de marges, waardoor de rentabiliteit verminderde. Er waren ook logistieke problemen die zorgden voor gebrekkige bevoorrading. Met de verkoop van de 87 winkels van Mestdagh had een eenmalige financiële meevaller van 41 miljoen euro. De winkels brachten een meerwaarde van 24 miljoen euro. Dat kon niet verhinderen dat er toch nog verlies gemaakt werd.
In een reactie zegt Carrefour België dat de cijfers van de tweede jaarhelft bemoedigend zijn. “Er werd omzetgroei neergezet, stukken marktaandeel herwonnen en de operationele resultaten verbeterden. Onze acties om de koopkracht van de klanten te beschermen en de operationele beslissingen die we namen, wierpen de voorbije maanden hun vruchten af. In 2023 zal Carrefour België op die positieve weg verder gaan. We volgen onze Carrefour 2026-strategie, die onze aantrekkelijkheid zal verhogen en meer zal inspelen op de noden van de consument.” Carrefour is niet de enige die het vandaag zwaar heeft. Ook de winstmarges van Colruyt zakten de voorbije maanden sterk, Delhaize moest extra besparen en ook Lidl kampt met verliezen, net als supermarktgroep Cora.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?