- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Chinese supermarkt van Alibaba ‘Hema’ levert, binnen een straal van 3 km, bestellingen binnen de 30 minuten aan huis. Elke bestelling is met andere woorden binnen de 10 minuten klaargemaakt. Om dat mogelijk te maken doet het bedrijf beroep op een transportband die aan het plafond bevestigd is en die de producten vanuit de winkel naar de opslagplaats brengt. Een idee dat Thierry Garnier, CEO van Carrefour China, ook toepast in zijn winkels. Dat schrijft LSA.
De e-commerce in China is inmiddels al ver gevorderd en ook de technologie blijft niet achter. Hema, de supermarkt van Alibaba, belooft voortaan immers om alle bestellingen binnen een straal van 3 km binnen het halfuur aan huis te leveren. Onklopbaar, zeker als je weet dat de bestelling met andere woorden in minder dan 10 minuten wordt klaargemaakt. Om dat mogelijk te maken heeft Hema een transportband aan het plafond bevestigt, waardoor bestelde producten, via de band, rechtstreeks vanuit de winkel naar de opslagplaats worden gebracht.
Een systeem dat ook de Chinese vestiging van Carrefour heeft geïnspireerd. De retailer maakt sinds kort immers gebruik van hetzelfde procedé. “Door gebruik te maken van deze technologie kunnen we maar liefst 3.000 bestellingen per winkel per dag behandelen”, verklaart Thierry Garnier, uitvoerend directeur bij Carrefour Azië en CEO van Carrefour China, op LinkedIn. Carrefour werkt hiervoor samen met TEN, in tegenstelling tot Alibaba dat beroep doet op STUC.
Volgens LSA beschikt de Carrefour-hypermarkt in Shangai Gubei over een transportband van 182 meter. Er werden ‘haltes’ aangebracht in de verschillende rayons zodat medewerkers gemakkelijk de bestelde producten kunnen doorgeven. De bestellingen worden trouwens direct verzonden naar een personal digital assistant waarna medewerkers meteen de juiste producten kunnen verzamelen (ieder personeelslid krijgt een eigen ‘picking’ zone toegewezen). Vervolgens worden de bestellingen via de transportband naar een opslagplaats gebracht, waar uiteindelijk nog eens gecontroleerd wordt of alle producten aanwezig zijn.
Foto: Thierry Garnier op LinkedIn
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?