Carrefour lijdt onder toegenomen concurrentie op Belgische markt
In tegenstelling tot de mooie groeicijfers bij Ahold Delhaize, zijn de kwartaalcijfers van Carrefour iets minder rooskleurig. De omzet van Carrefour België daalde in het vierde kwartaal met 3,1%, en met 1,7% over heel het jaar. Wereldwijd ging de groep er daarentegen 1,9% op vooruit in Q4 en 1,4% over heel het jaar.
Carrefour zag zijn omzet in het vierde kwartaal van 2018 toenemen met 1,9% op vergelijkbare basis tot 22,6 miljard euro. Voor heel het jaar behaalde de groep dan weer 85,1 miljard euro, ofwel een stijging van 1,4%. Een resultaat dat bij investeerders op applaus onthaald werd, aangezien het aandeel van Carrefour meer dan 5% steeg bij de publicatie van zijn resultaten. Toch is alles niet rozengeur en maneschijn. Zo zijn België, Spanje (in mindere mate) en Italië de slechtste leerlingen van de klas… We beginnen met de Belgische markt.
België, een van de slechtste leerlingen
“In België werd Carrefour afgestraft door de erg competitieve markt die fors wegzakte in vergelijking met het derde kwartaal”, verduidelijkt de groep. Toch benadrukt de groep dat het nieuwe initiatieven heeft gelanceerd om de commerciële dynamiek in het kader van zijn transformatieplan te laten herleven.
Concreet behaalde Carrefour in het vierde kwartaal een omzet van 1,15 miljard euro, een daling van 3,1% op vergelijkbare basis. Over gans het jaar verloor de retailer 1,7% en klokte het bedrijf af op zo’n 4,27 miljard euro. Die resultaten maken van België een van de slechtste leerlingen van de Europese klas, aangezien enkel Italië het slechter doet.
Europese markt in moeilijkheden
Niet alleen België, maar ook andere Europese markten behalen tegenvallende resultaten. Zo zakte de verkoop in Spanje weg met zo’n 1,4% tot 2,7 miljard euro in Q4, en met 1,9% over gans het jaar, waardoor de jaaromzet eindigde op 9,68 miljard euro.
Toch is die daling niets vergeleken met de cijfers die Carrefour in Italië moet voorleggen. De Italiaanse markt behaalde een omzet van 1,37 miljard euro in het vierde trimester, ofwel een daling van 4,6%, en eindigde voor heel het jaar op 5,26 miljard euro (-4%). Italië zit momenteel onder zware druk en vervolgt met andere woorden de slechte resultaten van het derde kwartaal, al probeert de nieuwe CEO die in oktober aan de macht kwam, het tij te keren.
Voor heel Europa - zonder Frankrijk - behaalde Carrefour een jaaromzet van 23,46 miljard euro (-1,6%). De enige landen waar er wel groei voorhanden was, waren Roemenië (+3,2%) en Polen (+1,6%).
Frankrijk: gele hesjes hebben beperkte impact op verkoop
In Frankrijk stagneerde de verkoop in Q4 min of meer (-0,1%) in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, waardoor de omzet 10,6 miljard euro bedroeg. Ook voor heel 2018 stagneerden de cijfers, zo realiseerde de retailer een jaaromzet van 39,9 miljard euro (+0,3%).
De groep behaalde met andere woorden een stabiel resultaat, zeker als je rekening houdt met de vele protestacties van de gele hesjes die vooral de verkoop bij de hypermarkten en de non-food in Q4 negatief beïnvloedden. Concreet verloren de hypermarkten 2,2% (5,73 miljard euro omzet) in het vierde kwartaal, tegenover een stijging bij de supermarkten met 1,9% (3,33 miljard euro omzet), en 3,1% bij de buurtwinkels (1,53 miljard euro omzet). Dat resulteerde in een daling (-1,4%) van de hypermarkten, en een stijging bij de supermarkten (+1,6%) en buurtwinkels (+3,3%) voor heel 2018.
Carrefour is bovendien erg gelukkig met de solide groeidynamiek bij bioproducten en e-commerce in Frankrijk.
Latijns-Amerika zorgt voor de meeste groei
In tegenstelling tot zijn Europese markt, wist Carrefour in Latijns-Amerika wel een mooie groei te boeken: +12,9% in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. Een forse stijging in vergelijking met de eerste 9 maanden van het jaar (+7,5%), en dat zowel in Brazilië als Argentinië.
In Brazilië behaalde de groep in Q4 een stijging van 6,2% op like-for-like basis en klokte zo af op 3,64 miljard euro. Die goede resultaten waren te danken aan goede winkelprestaties, expansie en de ontwikkeling van e-commerce. De echte winnaar was echter Argentinië dat een groei van maar liefst 39% wist te realiseren, en zo in totaal 619 miljoen euro verzilverde. Het grote succes van commerciële initiatieven leidde er tot een versnelde groei van de trafiek en de volumes, ondanks de complexe macro-economische context.
Slechte resultaten in Azië
Azië zag zijn groei in het vierde kwartaal afnemen met maar liefst 4,1% tot 1,34 miljard euro, al was het China dat het slechtste resultaat boekte (-6,2%). Momenteel implementeert Carrefour er zijn nieuwe commerciële model: verkleining en herverdeling van de verkoopoppervlaktes, meer verse producten en digitalisering, logistieke integratie en kostenbesparingen. Op e-commerce vlak doet China het dan weer wel goed. Taiwan behaalde in tegenstelling tot China een solide groei van 1,1% in het vierde trimester.
Voor heel het jaar behaalde de retailer een omzet van 6 miljard euro in Azië, ofwel een daling van 3,7% (China: -5,9%; Taiwan: +1,7%).
Online voeding verkoop: stijging van meer dan 30%
De Carrefour groep zette in 2018 sterk in op zijn digitale aanbod tijdens de uitvoering van zijn transformatieplan: de finalisatie van unieke websites voor alle landen van de Carrefour groep, de ontwikkeling van tools om bestellingen voor te bereiden, de lancering van voetgangersdrives in Frankrijk, de roll-out van de drive, enzovoort. Daardoor steeg de omzet van de online verkoop van voeding in het vierde kwartaal met meer dan 30%. Tegen 2022 zou dat bedrag moeten afklokken op 5 miljard euro. Bovendien wil Carrefour eveneens tegen 2022 5 miljard euro omzet behalen bij de bioproducten.