Partner content Carrefour Links, dé manier om uw communicatie te activeren
Carrefour Links
Carrefour Links stelt B2C-merken en -bedrijven in staat om communicatiecampagnes op te zetten via een breed scala aan online en offline kanalen, waaronder die van Carrefour zelf. “Een van de voordelen van onze tool, vergeleken met meer traditionele media, is dat we het rendement van een campagne kunnen analyseren”, zegt Pierre Jacquemin, verantwoordelijke van Carrefour Links.
Retailmedia, die al wijdverbreid zijn in de Verenigde Staten, doen geleidelijk hun intrede op de Belgische markt, onder meer dankzij Carrefour, dat dit aanbod sinds 2006 ontwikkelt met Carrefour Links. “De missie van Carrefour Links is om de mediaruimte van Carrefour te valoriseren, of dat nu in de winkel, online, offline of off-site is”, legt Pierre Jacquemin, hoofd van Carrefour Links, uit. “Dit wordt bereikt door het gebruik van een klantendatabase. Carrefour beschikt over de grootste klantendatabase, met niet minder dan 2,4 miljoen consumenten van wie we toegang hebben tot alle aankooptransacties en andere specifieke gegevens zoals geslacht, e-mailadres, samenstelling van het huishouden en fysiek adres.” Deze gegevens die in het bezit zijn van Carrefour staan beter bekend als first party data. Ze zijn een informatiebron die kan worden gebruikt om een strategie te bepalen, in de eerste plaats om inzicht te krijgen in de prestaties van een merk en vervolgens om een campagne te lanceren, of het nu gaat om het terugwinnen van verloren klanten, het opbouwen van consumententrouw, het werven van nieuwe klanten, het voeren van een promotiecampagne of het verhogen van de aankoopfrequentie. “In overleg met het merk of bedrijf stellen we vervolgens een communicatieplan op, gericht op bepaalde media, binnen een bepaald tijdsbestek en voor een specifiek publiek”, vervolgt Pierre Jacquemin. “Concreet kan het gaan om een postercampagne op winkelschermen, een inspirerende advertorial in het Carrefour-magazine, een gerichte (e-)mailcampagne of reclame gericht op Carrefour-consumenten via sociale netwerken of het open web. De uitdaging is om de juiste boodschap uit te zenden via de juiste media, op het juiste moment en aan de juiste doelgroep. We spelen in op het volledige parcours van de consument, waaraan we een essentiële dimensie toevoegen: emotie.”
“We kunnen de return on investment analyseren”
De personalisatie van een communicatiecampagne is mogelijk dankzij de first party data van Carrefour, gekoppeld aan de technologie van LiveRamp, de technische partner, die Carrefour als een echt Digital Retail Company in staat stelt om relevante campagnes te activeren. “Dankzij de LiveRamp-technologie kunnen we ook Carrefour-consumenten vinden buiten het Carrefour-ecosysteem, bijvoorbeeld op sociale media of pers- of vrijetijdssites. Om het geheel nog pertinenter te maken, stelt LiveRamp een bedrijf ook in staat om zijn first party data in connectie te brengen met de first party data van Carrefour, terwijl het geheel GDPR compliant blijft.” Het andere grote voordeel van Carrefour Links, naast het relevante gebruik van gegevens, is ongetwijfeld ROAS, oftewel Return On Ad Spent. ROAS maakt het mogelijk om het resultaat van het activeren van een campagne te achterhalen via een groot aantal KPI’s, waaronder verkoop, volume, frequentie, mandje of zelfs door tussen verschillende regio’s of verschillende talen consumenten te vergelijken. “Tegenwoordig zet retailmedia grote stappen, de technologie ontwikkelt zich steeds verder en er zijn veel mogelijkheden voor merken en bedrijven in het algemeen, of ze nu actief zijn in de bank-, vrijetijds- of andere sectoren”, besluit Pierre Jacquemin.
Carrefour Links wordt Unlimitail
Een van de uitbreidingen van Carrefour Links is het ontstaan dit jaar van Unlimitail. Unlimitail, waar reeds dertien Europese retailers zich bij hebben aangesloten, zal gebruik kunnen maken van alle first party data, niet alleen in de landen waar Carrefour aanwezig is, met andere woorden acht landen, maar ook in heel Europa en Latijns-Amerika, wat staat voor niet minder dan 120 miljoen huishoudens. Dit vergroot het bereik van Carrefour aanzienlijk.
Voor meer informatie over Carrefour Links:
Om contact op te nemen met Carrefour Links:
https://links.carrefour.be/nl/
carrefourlinks_be@carrefour.com