- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour test een nieuwe gemaksformule ‘Halle de Clichy’ in Parijs. Die staat volledig in het teken van verse producten, maaltijdoplossingen en digitale diensten, maar biedt ook een restaurantgedeelte aan. Met deze nieuwe winkelformule wil de retailer klanten beter begeleiden bij de voedingstransitie.
Carrefour experimenteert met een nieuwe gemaksformule ‘Halle de Clichy’, die deel uitmaakt van het Carrefour City-concept en focust op verse producten, maaltijdoplossingen, digitale diensten en horeca. Het testfiliaal in Parijs strekt zich uit over een oppervlakte van 371m2 en herbergt zo’n 4.500 producten, ofwel ruim de helft van het standaard FMCG-gamma (8.000 producten). Het doel van deze testwinkel? Klanten meer begeleiding bieden tijdens de voedingstransitie.
In de winkel vinden klanten maar liefst 1.200 verse producten, waarvan een vierde biologisch en afkomstig van de Kwaliteitsketen Carrefour. Daarbij worden fruit en groenten in bulk aangeboden en is er ook een automaat voorzien voor gedroogd fruit dat los wordt verkocht.
Al mogen de traditionele kruidenierswaren natuurlijk niet ontbreken.
Daarnaast introduceerde de retailer een volwaardige markthal met een slageij en een vis-, kaas- en charcuterieafdeling. Alle verkopers kregen bovendien een opleiding zodat ze klanten kunnen bijstaan met kookadvies en hen op die manier helpen bij het kiezen van de beste verse producten (Kwalititeitsketen Carrefour, Reflets de France, bio, enzovoort).
Door de kleine oppervlakte kan de retailer niet alle producten van zijn normale gamma bieden. Toch heeft Carrefour daar iets op gevonden: zo heeft de testwinkel zijn eigen voetgangersdrive waar meer dan 15.000 producten online kunnen besteld worden tegen hypermarktprijzen. Daarnaast voorziet de retailer ook nog enkele andere technische snufjes zoals een Parcel-afhaalpunt, levering aan huis en selfscankassa’s zodat klanten meer comfort krijgen en tegelijk minder tijd verliezen. Al tekenen de traditionele kassa’s ook nog present.
Om klanten nog meer convenience te bieden pakt Carrefour uit met een restaurantgedeelte waar 18 mensen kunnen tafelen. Klanten kunnen er genieten van sandwiches, salades, quiches, en warme of koude maaltijden die ter plaatse worden bereid op basis van producten van Kwaliteitsketen Carrefour en Reflets de France. De winkel voorziet bovendien ook een speciale ruimte voor bereide maaltijden en maaltijdboxen van Quitoque. Volgens Carrefour gaat het om zo'n 300 maaltijdoplossingen in totaal.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?