- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Voor zijn assortiment Omegabaars werkt Carrefour samen met Aqua4C, dat een duurzame en milieuvriendelijke Belgische aquacultuur aanbiedt. Een productie die gevestigd is in het Oost-Vlaamse Kruisem. Gondola bracht een bezoekje.
De Omegabaars van Kwaliteitsketen Carrefour, die deel uitmaakt van het Act For Food-programma, is afkomstig uit een visteelt die "uniek is in de wereld". En niet zonder reden: de vis, die 100% plantaardig en van nature rijk is aan Omega 3, is afkomstig uit een duurzame en milieuvriendelijke Belgische aquacultuur. Volgens Charles-Aimé Fransman, operations manager bij Aqua4C, gaat het om "de meest duurzame vis ter wereld." De samenwerking die dateert van 2018 stelt de retailer in staat om een doorlopend assortiment aan te bieden. De productie wil de biodiversiteit in stand houden, wat het "een ingenieuze oplossing maakt, die bedacht werd door Stijn Van Hoestenberghe die de kweek van de Omegabaars ontwikkelde: de vis van de toekomst. Dit lokale alternatief is revolutionair dankzij de 100% plantaardige voeding van de vis en het circulaire systeem voor het gebruik van regenwater", aldus Carrefour, dat dit product momenteel exclusief aanbiedt. De Omegabaars is al verkrijgbaar in verschillende formaten, waaronder een gerookte versie, bij de hypermarkten en de Carrefour Market-vestigingen. Momenteel is er op de site een productie van 50 ton per jaar mogelijk, al zou die productie tegen volgend jaar aanzienlijk moeten toenemen.
Benieuwd naar de volledige reportage? Lees dan zeker onze mei-editie van Gondola Magazine die binnenkort uitkomt. Heeft u nog geen abonnement?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?