In het teken van World Food Day op 16 oktober slaan Carrefour en Too Good To Go de handen in elkaar om samen voedselverspilling tegen te gaan. Met de campagne #ChangeTaDate willen ze de tekst van houdsbaarheidsdata vereenvoudigen, zodat producten niet onnodig in de vuilbak belanden. 

In 2014 was Carrefour de eerste retailer die de vervaldatum verlaatte of gewoonweg schrapte bij meer dan 500 producten van zijn eigen merken. Concreet werd de houdsbaarheidsdatum bij 100 Carrefour-producten zoals suiker, zout en azijn geschrapt. Daarnaast werd de vervaldatum van 400 verse producten of kruidenierswaren met 7 tot 10 dagen verlaat, wat niks veranderde aan het recept of de kwaliteit van het product. 

Nu wil Carrefour echter nog een stap verder gaan om voedselverspilling tegen te gaan. Daarom gaat de retailer samenwerken met Too Good To Go, de start-up die merken en retailers aanmoedigt om de tekst van houdsbaarheidsdata (“ten minste houdbaar tot”) anders te formuleren op de verpakking. De retailer roept consumenten dan ook op om de #ChangeTaDate-petitie te ondertekenen. Die is beschikbaar via de change.org website.

Maar hoe gaat het concreet in zijn werk? Om vervaldata zo duidelijk mogelijk te maken, vraagt Carrefour consumenten via social media om een nieuwe formulering voor de traditionele “ten minste houdbaar tot” te kiezen. Die wordt immers vaak slecht begrepen en draagt daardoor bij tot 20% van de voedselverspilling. Klanten kunnen kiezen uit 3 opties: "Consumeren voor mm/jj maar niet verplicht!", "Consumeren voor mm/jj, omdat het ervoor beter smaakt!”, of “Consumeren voor mm/jj voor een optimale smaak!”.

Carrefour hoopt om dankzij deze campagne de Europese wetgeving aan te passen en zo de “ten minste houdbaar tot”-formulering te veranderen naar een simpelere en vooral duidelijkere variant.