Partner content CCEP creëert waarde met klanten door samen te werken op duurzaamheid
CCEP
Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) werkt nauw samen met haar klanten aan gemeenschappelijke en ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Daarvoor wordt project na project opgestart: van workshops, over tapkranen in de universiteit tot waterbuffers. “We leunen al dicht tegen ons klimaatdoel voor 2030 aan”, zegt Anke Roeyen van CCEP.
Anke Roeyen is associate director strategic projects. De functietitel van de vrouw die ons te woord staat, zegt veel: bij de duurzaamheidsplannen van CCEP komt een stevig uitgedokterde strategie kijken. “We zijn al jaren bezig met duurzaamheid. In 2017 gingen we nog een versnelling hoger met ons programma ‘This is Forward’”, schetst ze.
Het duurzame actieplan van CCEP is gestoeld op zes pijlers: klimaat, verpakkingen, samenleving, water, supply chain en dranken, elk met hun eigen doelstellingen. “Ons uiteindelijke doel is om net-zero te zijn tegen 2040, met een tussentijds target van 30 procent minder uitstoot tegen 2030. We meten dat percentage elk jaar op en zitten heel mooi op schema. Voor de Belux zaten we in 2023 al op min 24,8 procent ten opzichte van 2019. We leunen dus al dicht tegen het doel voor 2030 aan.”
Voortrekkersrol
CCEP neemt met dit initiatief de voortrekkersrol op waarvoor het zich ook geroepen voelt. “Gezien de reikwijdte van de merken die we verdelen, willen we onze verantwoordelijkheid opnemen om mee te bouwen aan een duurzame toekomst. Als groot bedrijf heb je een grote impact met je acties”, meent Anke Roeyen. “Tegelijk is er het commerciële belang. Uit een recente studie van GfK blijkt dat de klimaatsverandering de tweede belangrijkste bezorgdheid is geworden voor de Belgische shopper, na economische en budgettaire bezorgdheden.”
“Wij kijken naar die shoppers als eco-active, eco-considerer en eco-dismisser, dus respectievelijk mensen die er zeer actief mee bezig zijn, zij die erover nadenken en mensen die er totaal niet mee bezig zijn. We zien het aandeel van die eerste twee jaar na jaar toenemen. Ook onze klanten dragen duurzaamheid almaar hoger in het vaandel. Zij hebben elk hun eigen duurzaamheidsprogramma met bijhorende objectieven en vragen steeds vaker van leveranciers om bijvoorbeeld met science based targets de eigen klimaatplannen te duiden.”
Commercial sustainability
Het bottelbedrijf van grote frisdrank- en watermerken schakelt sinds vorig jaar dan ook nog een versnelling hoger, met wat ze zelf commercial sustainability noemt. “Het gaat erom hoe we met en voor onze klanten onze duurzaamheidsprogramma’s kunnen versterken en samen waarde kunnen creëren. We werken binnen een gemeenschappelijke visie van hoe we dit vertalen richting onze shoppers. Daarvoor wisselen we ook best practices en ideeën uit met andere landen.”
CCEP heeft al tal van concrete projecten op poten gezet. “We focussen vooral op een aantal pijlers waarbij we de meeste raakvlakken met onze klanten hebben, zoals verpakkingen en social impact. Soms komt zo’n initiatief ook vanuit de retailer zelf en sluiten wij daarop aan.”
Van workshops tot de VUB
“In de Carrefour Food Transition Pact-werkgroep over verpakkingen zetten we bijvoorbeeld recyclingworkshops op poten, in samenwerking met de hypermarkten, enkele leveranciers en ook Fost Plus”, geeft Anke Roeyen een eerste voorbeeld. “Daar willen we vooral ook communiceren over het duurzame aspect van onze verpakkingen en op welke manier een consument moet sorteren.”
“Daarnaast hebben we ook een project bij de VUB lopen, dat met een vraag naar verpakkingsloze drank kwam. Onze jarenlange ervaring met tapinstallaties is vooral gekend in de fastfoodketens, maar niet in een omgeving van hogescholen en universiteiten. We hebben alle koelers en automaten bij de VUB weggehaald en vervangen door tapinstallaties. Dat project verloopt in verschillende fases, want ook een gedragswijziging van de student is nodig, waarbij we telkens verder de flows optimaliseren.”
Elektrische trucks
Binnen de logistieke tak van CCEP wordt al jaren samen met klanten gekeken hoe de logistieke flow geoptimaliseerd kan worden. “Vaak hebben die acties ook een positieve impact op duurzaamheid. Als je een extra laag producten op je palletten kan zetten, heb je bijvoorbeeld minder vrachtwagens nodig.”
CCEP is ook volop bezig met de verdere elektrificatie van haar voertuigen. “Sinds vorig jaar hebben we 30 elektrische trucks, met nog eens 14 nieuwe in bestelling, waarmee we een deel van onze transporten afwerken. Die worden vooral ingezet voor de rechtstreekse leveringen naar de winkelpunten.”
Lokaal
Ook wat de S in ESG betreft wil CCEP een voortrekkersrol spelen. “Zo willen we de barrière verlagen voor jongeren die moeite hebben om toe te treden tot de arbeidsmarkt. Diversiteit en inclusie is heel belangrijk bij CCEP. We willen ook een impact hebben op de omgeving waarin we werken. Wij zijn uiteindelijk een heel lokale business met 3 Belgische productiesites en meer dan 2.100 werknemers. Die mogen bijvoorbeeld twee dagen per jaar vrijwilligerswerk doen.”
Water
Ook water wordt een steeds belangrijkere pijler binnen de duurzaamheidsstrategie van CCEP. “We hebben recent de stormwaterbuffer in Wilrijk officieel ingehuldigd, een project waarbij we het regenwater van onze fabriek opvangen in een natuurdomein vlak naast de site. Daarbij kunnen we ook overtollig water aan de vlakbij gelegen kinderboerderij geven.”
“Op het vlak van waterrecuperatie en -regeneratie zijn er in de nabije toekomst nog heel wat andere concrete objectieven in aantocht, ook al hebben die geen rechtstreekse link met onze klanten. We investeren dus ook in zaken die niet rechtstreeks met onze commerciële business te maken hebben, maar wél belangrijk zijn voor ons duurzaamheidsplan. We willen de komende jaren volop die koers aanhouden. Onze projecten hebben al een zeer positief effect gehad op de duurzaamheidsresultaten in de Advantage survey. Het is fijn om te zien dat onze klanten dat werk ook erkennen”, besluit Anke Roeyen.