Istock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Istock
Inflatie of niet, Belgen blijven stevige chocoladeliefhebbers. De categorie veert op na een dip, ondanks de gevoelig gestegen prijzen van het afgelopen jaar.
De chocoladeverkoop in Belgische supermarkten trekt opnieuw aan. Vorig jaar daalden de volumes nog door de stevige prijsstijgingen, maar dit jaar is die evolutie gekeerd, geven jaarcijfers van NielsenIQ (MAT P11 2023) aan. In de hele categorie stegen de volumes met 1,3%, terwijl de prijzen met 9,1% stevig de hoogte in gingen. Daarbij moet gezegd dat het plaatje heel erg van segment tot segment verschilt. Zo stegen ‘surprise eggs’ met 20,8% in volume, terwijl de prijs met 11,5% steeg. Dat heeft te maken met het feit dat het segment vorig jaar zwaar te lijden had onder de salmonella-uitbraak in de fabriek van Ferrero in Aarlen. Ook van chocolade van het type Kinder ging er meer over de toonbank: +16,6%, terwijl de prijs ook daar met 10,5% aandikte. In andere segmenten doken de volumes fluks naar beneden, met als uitschieters pralines (-5,3%) en chocolade type After Eight (-43,3%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?