- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In een moeilijk jaar slaagde Claes Retail Group, moederbedrijf van JBC, CKS en Mayerline, erin de omzet te stabiliseren en de operationele winst te vergroten. De groep roept politici op om iets te doen aan de instroom van goedkope kledij uit het buitenland.
Er overheersen gemengde gevoelens bij Claes Retail Group bij het presenteren van de jaarresultaten. De totale omzet van de ketens JBC, CKS en Mayerline bedroeg 239,9 miljoen euro, de winst voor afschrijvingen bedroeg 10,1 miljoen euro. De EBI bedroeg 0,7 miljoen euro, nadat het een jaar eerder nog met dezelfde cijfers onder nul zat. De resultaten tonen volgens de groep dat de inspanningen om de bedrijfsvoering te optimaliseren en de kosten te beheersen succesvol zijn.
Co-CEO Bart Claes: “Ondanks de aanhoudende inflatie, wisselvallige seizoenen en toenemende internationale concurrentie, noteren we noemenswaardige financiële verbeteringen. Dit danken we aan onze voortdurende focus op de waarden en eigenheid van onze 3 merken, de voortgezette aandacht op operationele efficiëntie vanuit de groep en de passie van al onze medewerkers.”
De groep bleef in 2023 verder investeren in de winkelbeleving voor haar klanten. Zo opende de Belgische familieholding in december een uniek winkelconcept in Zonhoven, waarbij CKS, JBC en Mayerline onder één dak zitten. De groep zet ook in op hergebruik van kledij. Ann Claes, Co-CEO van Claes Retail Group: “We streven ernaar kleding zo lang mogelijk lokaal in omloop te houden. Als je het zelf niet meer wilt of kunt dragen, moet je het kunnen doorgeven. Daarom zetten we steevast in op de kwaliteit van onze kleding.” JBC opende vorig jaar een tweedehandswinkel in Olen en zamelde 87,9 ton kleding in, waarvan 94% werd hergebruikt of gerecycleerd. Bij CKS is dan weer een verhuurservice opgestart, terwijl Mayerline onderhoudscorners kreeg.
De Belgische modesector beleeft moeilijke tijden en de modegroep verwijst daarbij naar de toestroom van goedkope kleding uit het buitenland. “Willen we verdere stappen zetten in lokale, kwalitatieve en betaalbare mode met een langere levensduur, dan zullen er ook veranderingen moeten doorgevoerd worden op beleidsniveau om dat haalbaar en betaalbaar te houden”, zegt Bart Claes.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?