- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Clear Channel België introduceert de mogelijkheid om aan sociodemografische targetting te doen met out-of-home-campagnes. Outdoor reclamecampagnes kunnen zo worden afgestemd op specifieke doelgroepen.
Twee jaar geleden lanceerde Clear Channel onder de naam “People & Places 2.0” de mogelijkheid om reclamecampagnes geografisch te targetten. Voor het eerst konden adverteerders in België kiezen voor een selectie op maat van 2m²-reclamezijden in de nabijheid van winkels (om bijvoorbeeld een actie bij de retailer in kwestie te promoten) of van plaatsen die bezocht worden door hun doelgroep (fitnessproducten aanprijzen in de buurt van fitnesszaken bijvoorbeeld). Aan deze flexibele reclame-oplossing voegt Clear Channel nu een sociodemografische dimensie toe. “People & Places 3.0” geeft adverteerders namelijk in primeur de mogelijkheid om hun OOH-campagnes af te stemmen op een specifieke sociaal-demografische doelgroep.
De adverteerder kan de consument nog beter aanspreken door net die 2m²-reclamezijden te kiezen op plaatsen waar zijn doelgroep woont, regelmatig voorbijkomt, de dag begint en eindigt, en dat elke dag opnieuw. Voortaan is het mogelijk te focussen op een vergevorderde profilering van de doelgroep, die gebaseerd is op meer geavanceerde sociodemografische criteria en op criteria voor gedrag en lifestage. Met die kenmerken worden de tot nog toe beschikbare bereiksprofielen aangevuld.
Campagnes kunnen afgestemd worden op geavanceerde socio-demografische profielen, opgesteld op basis van leeftijd, geslacht, consumptiegedrag, levensstijl,… “Dankzij People & Places 3.0 kan een autoconstructeur voortaan dus zicht krijgen op het koopgedrag van individuen die in de buurt van reclameborden wonen. Hij kan de borden dus kiezen in functie van de mate waarin ze afgestemd zijn op zijn meest relevante doelgroepen, zoals grote gezinnen voor de promotie van zijn monovolume," illustreert Michel Jadoul, Group Marketing Director van Clear Channel Belgium.
Dit soort targetting rendeert ook, zegt Clear Channel. “Een contextueel relevante omgeving verhoogt de efficiëntie van een campagne significant met bijna 20%!”, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?