Coca-Cola trekt 1,9 miljoen euro uit voor een volledig nieuwe productielijn in de pilootfabriek van het innovatiecentrum in Anderlecht. De nieuwe lijn is bestemd voor de kleinschalige productie van nieuwe dranken, die ook al in Anderlecht worden ontwikkeld. 

Het innovatiecentrum van Coca-Cola in Anderlecht is één van de belangrijkste ter wereld voor de frisdrankenreus. In Anderlecht bevindt zich een onderzoeksafdeling (R&D) waar de meeste dranken van de groep worden ontwikkeld, met uitzondering van Coca-Cola zelf en zijn varianten.

De Belgische vestiging speelt daarom een cruciale, strategische rol voor de groep. De geografische impact van dit R&D-centrum is immers immens, want de afzetmarkt bestaat uit maar liefst 122 landen in Europa, Afrika, Eurazië en het Midden-Oosten, goed voor circa 2 miljard mensen.

Meer, sneller en efficiënter

Geen wonder dus dat Coca-Cola beslist om in Anderlecht te investeren in een nieuwe productielijn voor haar pilootfabriek. De lijn zal een deel van de oude installatie vervangen en is een enorme aanwinst voor het onderzoekscentrum, want ze heeft drie fundamentele voordelen ten opzichte van de oude infrastructuur.

Ten eerste een snellere doorlooptijd: de lijn kan het hele productieproces in nauwelijks vier uur doorlopen; waarmee de duur van de productiecyclus drie keer korter wordt. Dankzij nieuwe functies zal de lijn verder meer verschillende soorten dranken kunnen produceren en ook de efficiëntie wordt verhoogd door een volledige automatisering van het productieproces. Zo verloopt nu ook de reiniging van de flesjes vóór botteling en de verpakking van de afgewerkte producten automatisch.

Concreet houdt dit alles in dat er vanuit Anderlecht sneller en meer nieuwe dranken kunnen worden geproduceerd, klaar voor testing in bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse, Spaanse, Russische of Pakistaanse markt. 

Jean Christophe Lombard, R&D Support Services Director: “Dankzij deze investering kunnen we onze consumentenpanels een totaalervaring aanbieden. Om de voorkeuren van consumenten op vlak van smaak en verpakking te begrijpen, is het belangrijk om ze een zo realistisch mogelijke proefervaring te bieden. Deze feedback is cruciaal om de nieuwe drank of smaakvariant eventueel bij te sturen vóór we de strategische beslissing nemen om hem op de markt te brengen. In die zin is de pilootlijn in België een belangrijke en logische stap in de ambitieuze innovatieplannen van Coca-Cola.”

 

Innovaties

De afgelopen jaren zijn in het innovatiecentrum van Coca-Cola in Anderlecht al heel wat nieuwe dranken ontwikkeld, onder andere voor de Belgische markt: denk aan de energiedrank Nalu (2002), maar ook Fïnley, de laagcalorische frisdrank voor volwassenen, en het gearomatiseerde water Chaudfontaine Fusion (2016). Daarnaast zet het innovatiecentrum in op het aanpassen van bestaande dranken om het suikergehalte te verminderen, zoals Nestea (2012) en Sprite (2013).

Het innovatiecentrum van Coca-Cola in ons land stelt in totaal 130 mensen tewerk die jaarlijks instaan voor 350 innovaties.