Colruyt gaat de komende weken zijn digitale wijnassistent testen in 6 winkels. Deze grote touchscreen die klanten begeleid naar de juiste wijn, vormt een aanvulling op de 1-op-1 begeleiding die klanten nu al krijgen via de in-store wijnadviseurs.

Uit marktonderzoek bleek de afgelopen jaren dat klanten nood hebben aan begeleiding in de wijnrayon, omdat velen onder hen verloren lopen in het uitgebreide aanbod. Daarom heeft Colruyt in elke winkel al jaren een wijnadviseur ter beschikking, die klanten kan begeleiden in het kiezen van de gepaste wijn. Toch kan een adviseur niet iedereen op hetzelfde moment helpen en staat niet iedereen open voor een praatje. Daarom ging Colruyt op zoek naar een aanvullende oplossing in de vorm van een digitale wijnassistent, een oplossing die het ontwikkelde in samenwerking met In The Pocket, een externe productontwikkelaar.

Colruyt, digitale wijnassistent
©

Colruyt Group

De wijnassistent is een digitaal scherm dat prominent in de wijnrayon wordt geplaatst, vergezeld van de gekende ‘wijnbel’ waarmee klanten de wijnadviseur indien nodig kunnen roepen. Via een touchscreen kunnen klanten aan de hand van een eenvoudig keuzemenu door het uitgebreide wijnaanbod navigeren. Daarbij kunnen ze verschillende criteria doorgeven: prijsklasse, type gerecht waarbij de wijn eventueel zal gedronken worden, kleur van de wijn, type wijn (bijvoorbeeld alcoholvrij) en de streek waarvan de wijn afkomstig is. Ook kan de klant aangeven of het al dan niet om een cadeau gaat. Op basis van wat de klant in deze vragenlijst aanduidt, worden er een aantal wijnen uitgelicht, inclusief de beschrijving van waar in de rayon je deze wijnen kan terugvinden. "Het einddoel is om eenvoudig en efficiënt te winkelen, en daarbij ook onze klanten te kunnen inspireren", verklaart Olivier Tournet, wijnconsulent bij Colruyt en medeverantwoordelijke voor het project, die er nog aan toevoegt dat de wijnassistent ook rekening houdt met de geldende promoties en campagnes zoals de wijnfestivals. 

De test, die zo'n 6 maanden zal duren, loopt in 6 filialen: Wetteren, Zele, Merelbeke, Liedekerke, Halle en Menen. Na de proefperiode volgt een evaluatie, waarbij bekeken wordt of het project eventueel verder wordt uitgerold in andere winkels. 

CTA newsletter NL