Colruyt
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt
Colruyt Group is gestart met het verbouwen van druiven om tegen 2026 de eerste flessen Belgische biowijn van eigen makelij op de markt te brengen.
De eerste vier hectare wijnranken zijn aangeplant op 'La Croisette' in Frasnes-lez-Anvaing. Volgend jaar zullen nog eens vijf hectare de wijngaard vervolledigen. Het doel is om tegen 2026 de eerste flessen van zijn eigen Belgische biowijn te lanceren. “Met dit initiatief wil Colruyt Group tegemoetkomen aan de vraag van de klanten en het aanbod Belgische biowijn vergroten in een jonge en veelbelovende markt. Het project past zowel in het beleid van verticale integratie als in de landbouwstrategie van de groep”, klinkt het bij Colruyt Group. In een gunstig scenario hoopt de groep op termijn zo'n 70.000 flessen stille witte, rosé en rode wijn per jaar te kunnen produceren, gemaakt van de druivenrassen: Muscaris, Souvignier Gris, Johanniter, Solaris, Cabaret Noir, Carbernet Jura, Satin Noir en Pinot Kors. “Gezien onze biologische certificering hebben we gekozen voor resistente variëteiten," legt Jean-Christophe Verschelde uit, wijnexpert van de groep en amateur-wijnmaker. "De Belgische wijnbouw staat nog in de kinderschoenen, dus hebben we onze keuze gebaseerd op bodemanalyses, advies van kwekers, het gedrag van bestaande druivenrassen en natuurlijk het proeven van Belgische wijnen.”
België telt momenteel zo'n 700 hectare wijngaarden, met een jaarlijkse productie van zo'n 3 miljoen liter. Colruyt wil deze nieuwe trend op de voet volgen, legt Saskia De Block, landbouw verantwoordelijke bij Colruyt Group, uit: "Als Belgische speler wil Colruyt Group zoveel mogelijk een Belgisch en lokaal assortiment aanbieden en verankeren", vervolgt Saskia De Block. "Tegelijk willen we een actieve rol spelen in het verduurzamen van de landbouw en het stimuleren van innovatie op dat vlak. En waarom zouden we dat niet zelf doen in de categorieën die wij belangrijk vinden?” Aangezien wijn voor veel klanten een belangrijke categorie is, ontstond het idee om eigen wijnproductie op te starten. De eerste stappen zijn nu gezet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?