In de loop van 2018 introduceert Colruyt een 40-tal nieuwe producten, specifiek gericht op de noden van de moslimgemeenschap in België . Ze zijn te vinden in een 40-tal winkels, voornamelijk in stedelijke gebieden. “Maar halalvlees of andere producten afkomstig van onverdoofd geslachte dieren passen niet in onze visie op dierenwelzijn en komen dus niet in ons assortiment.”
Diverse levensstijlen
Colruyt krijgt steeds meer klanten met diverse levensstijlen over de vloer: vegetariërs, veganisten, moslims, mensen met lactose- of glutenintolerantie,... “We merken dat ons huidige aanbod de noden van de groeiende moslimgemeenschap nog niet optimaal invult”, vertelt Guy Elewaut, marketingdirecteur Colruyt Laagste Prijzen. “Vaak gaat het om gezinnen met kinderen die op een prijsbewuste manier winkelen, en dat is net de hoofddoelgroep van Colruyt. We willen élke klant zo goed mogelijk bedienen en efficiënt winkelen mogelijk maken voor iedereen, voor de laagste prijzen. Door onder meer ons assortiment aan te passen, komen we beter tegemoet aan de noden van onze moslimklanten.” Net zoals bij het veggie- en glutenvrije aanbod liggen de nieuwe producten niet in een apart rek, maar gewoon naast gelijkaardige producten verspreid in de winkel.
Halal à la Colruyt: vegetarisch en alcoholvrij
Moslimklanten gaan specifiek op zoek naar halalproducten en verliezen vaak tijd met ingrediëntenlijsten controleren. “Er bestaat geen eenduidige, wereldwijde definitie van het begrip halal”, aldus Elewaut. “Onze moslimklanten legden ons uit dat ze vooral op zoek gaan naar vegetarische en alcoholvrije producten omdat die 100 % zeker halal zijn. Als er geen vlees of alcohol in zit, hoeven ze zich namelijk geen vragen te stellen. Denk maar aan snoepjes met of zonder gelatine, en sauzen met of zonder alcohol. Zo is de definitie ontstaan die wij aan halal geven: vegetarisch en alcoholvrij.” De halal-definitie van Colruyt is heel breed inzetbaar, want ze bevat ook elementen die relevant zijn voor andere klanten zoals vegetariërs of zwangere vrouwen. Colruyt benadrukt wel dat halalvlees of andere producten die afkomstig zijn van onverdoofd geslachte dieren geen plaats krijgen in het aanbod, “omdat die niet in onze visie op dierenwelzijn passen en dus komen ze er niet in”, klinkt het.
In de MyColruyt-app komt er binnen de feature ‘voorkeuren levensstijl’ naast veggie, vegan en alcoholvrij ook een ‘halal’-voorkeur. Dat is een samenstelling van de voorkeuren veggie en alcoholvrij. Producten die daar aan voldoen, krijgen een groene duim. Zo zien moslimklanten snel en makkelijk of ze het product al dan niet mogen eten volgens hun overtuiging.
Multiculturaliteit weergeven
Colruyt hecht veel belang aan multiculturaliteit en wil een representatief beeld van de maatschappij weergeven in al zijn communicaties, van tv-spotjes tot reclamefolders. De retailer hanteert het principe van inclusiviteit en vertrekt dus vanuit de gelijkenissen, niet vanuit de verschillen. Het kookteam van Colruyt, dat al 30 jaar recepten samenstelt en zelf uitprobeert, publiceert bijvoorbeeld ook regelmatig recepten van etnische oorsprong in folders en kookboeken. Dat inspireert niet alleen moslims maar ook meer en meer klanten die op zoek zijn naar recepten uit de wereldkeuken. Het kookteam werkt daarvoor samen met freelancers met Turkse of Marokkaanse roots.