- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt introduceert Eco-Score, een score die de duurzaamheid van producten aangeeft, bij 2.500 voedingsproducten van Boni Selection en andere eigen merken. De score is terug te vinden via de SmartWithFood-app van Colruyt.
Met de introductie van de Eco-Score wil Colruyt zijn klanten helpen om meer bewuster en duurzamer te consumeren. De Eco-Score is een nieuwe, recent ontwikkelde, oplossing om de ecologische voetafdruk van een product weer te geven. Met een vormgeving en onderverdeling in letters en kleuren die doen denken aan de Nutri-Score, kunnen consumenten makkelijk inschatten of hun product al dan niet een grote impact heeft op het milieu.
In een eerste fase maakt Colruyt Group de Eco-Score van ongeveer 2.500 voedingswaren van Boni Selection en andere eigen merken online beschikbaar via de SmartWithFood-app. Met die app scannen consumenten de barcode van een Boni Selection-voedingsproduct, en krijgen ze dan de overeenkomstige Eco-Score te zien. “Later zal de herkenning van de score ook uitgerold worden naar andere app-toepassingen zoals MyColruyt, Xtra en Collect&Go. Voor de zomer zullen ook de Eco-Scores van nationale merkproducten te consulteren zijn via onze online tools. In een volgende fase starten we een geleidelijke uitrol van de Eco-Score op de verpakking van al onze Boni Selection-voedingsproducten”, zegt Stefan Goethart, verantwoordelijke voor het Eco-score-project bij Colruyt.
De score is opgebouwd uit twee componenten, enerzijds de resultaten van de levenscyclusanalyse van een product en anderzijds de toevoeging van extra indicatoren volgens een bonus-malussysteem. De resultaten van de levenscyclusanalyses van meer dan 2.500 productcategorieën zijn verzameld in de databank Agribalyse. De score houdt rekening met zaken zoals klimaatverandering, watergebruik, landgebruik, fijnstof en verzuring. Stefan Goethaert vult aan: “Deze Eco-Score gaat dus veel verder dan alleen de CO2-uitstoot – de ‘carbon footprint’. De Eco-Score neemt ook plus- en minpunten (bonus-malusscores) in rekening, zoals transport, recycleerbaarheid en certificatie. De combinatie van al die factoren maakt de Eco-Score net zo bijzonder en laat ons toe deze op voedingsproducten toe te passen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?