- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het afgelopen boekjaar heeft Colruyt Group voor het eerst in jaren minder winst geboekt. De omzet groeide wel, maar de investeringen in de “laagste prijzen”-strategie en het succes van goedkope producten gingen ten koste van de marges.
Niet geheel onverwacht moet Colruyt een winstdaling slikken. De retailgroep had in januari al een winstalarm uitgestuurd, en lijdt onder de hevige concurrentie op de Belgische markt. Concreet daalde de winst van het boekjaar met -1,1%. De omzet steeg wel met +4,1%, maar veel winst werd daar dus niet uit gepuurd. Bovendien is dat een relatief kleine omzetstijging gezien de 31 winkelopeningen van de groep het afgelopen jaar.
De omzet van de Colruyt-supermarkten in België en Luxemburg bedroeg 5.356 miljoen euro ten opzichte van 5.232 miljoen vorig jaar. De omzet steeg met +2,4% dankzij een verdere uitbreiding van het winkelpark (nieuwe winkels en verbouwingen) en groei binnen bestaande winkels. Het marktaandeel bleef stabiel op 25,9%.
"Promogeweld"
Colruyt verliest dus vooral marge, en dat vooral door de belangrijke prijsinvesteringen. Door zijn “laagste prijzen”-strategie is de retailer verplicht elke promotie bij de concurrentie te volgen. En dat kost geld, wat de groei vertraagt. “Deze prijsinvesteringen waren hoger dan vorig jaar omwille van het toegenomen promogeweld”, klinkt het bij de groep.
VInger op de knipOok het feit dat de consument minder uitgaf, weegt op de Colruyt-cijfers. “De vertraging van de groei na de zomer was voornamelijk het gevolg van het aanhoudende moeilijke economische klimaat en de daarmee samenhangende impact op het beschikbaar inkomen van de consument. Dit beïnvloedde het bestedingspatroon dat toenemend verschoof (en blijft verschuiven) naar een goedkopere productmix. De Belgische markt kende hierdoor een stagnerend volume met een beperkte prijsinflatie”, klinkt het.
De retailer zegt wel vast te houden aan zijn “laagste prijzen”-garantie. En dat ondanks de povere verwachtingen voor het volgende jaar. “We verwachten dat de economie en het consumentenvertrouwen zich niet op korte termijn zal hernemen en dat de sterke concurrentie en prijsdruk zich zal verderzetten”, klinkt het in een persbericht.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?