Colruyt sluit koelruimtes weer af met flappen om energie te besparen
Colruyt Laagste Prijzen hangt opnieuw plastic flappen aan de gekoelde ruimtes in zijn supermarkten. De keten zal naar eigen zeggen zo 2,3 miljoen euro aan energie besparen.
De plastic flappen voor de in- en uithangen van de versmarkten in de Colruyt-winkels waren jarenlang een vertrouwd zicht. Omdat klanten die niet aangenaam vonden, haalde de supermarktketen ze vanaf 2013 geleidelijk aan weg bij elke vernieuwing van een winkel en kwam er luchtgordijn in de plaats. Nu maken de flappen in alle 249 winkels tijdelijk een comeback. In verschillende vestigingen hangen ze al op, de rest volgt binnenkort. Colruyt had de flappen nog niet allemaal weggegooid, om ze af en toe nog eens te kunnen gebruiken tijdens bijvoorbeeld een hittegolf.
De supermarktketen zal met behulp van de flappen, volgens eigen berekeningen, op jaarbasis een broodnodige 2,3 miljoen euro op de energiefactuur besparen. “De energiekosten swingen momenteel de pan uit. Ook bedrijven zoals wij voelen de energierekeningen stijgen”, zegt woordvoerder Hanne Poppe. “Vandaar ook de beslissing om de plastic flappen terug te hangen aan onze Colruyt-versmarkten. Het luchtgordijn doet absoluut wat het moet doen. We hangen de flappen echter tijdelijk terug om daar nog efficiënter te zijn om de koeling in de koelruimte te houden. Als Colruyt Group zit zuinig omgaan met energie in ons DNA, en zijn onze supermarkten doorgaans al zeer energievriendelijk gebouwd. Daarnaast maken we bijvoorbeeld gebruik van gesloten diepvrieskoffers in de Colruyt-winkels, die voor aanzienlijke besparingen zorgen, en zijn onze winkels de helft energiezuiniger dan een gewone supermarkt.”
Verlichting
Om nog meer te besparen sleutelde Colruyt ook al aan de verlichting. “We hebben de laatste weken hard gewerkt om grote en kleine ingrepen grondig te evalueren, die mogelijk een verschil kunnen maken. Zo hebben we de ledverlichting wat minder gezet en monitoren we de temperatuur in onze winkels, doorgaans tussen de 17 en 19 graden.” Comeos, de federatie van grote retailers, sprak ook al verschillende energiemaatregelen af met leden: het doven van lichtreclame en etalageverlichting en het dichthouden van de winkeldeuren. De temperatuur in de winkels wordt beperkt tot 19 graden.
Colruyt Group houdt naar eigen zeggen ook rekening met de klantenbeleving en bijhorende hygiëne. “Bij een nieuwe uitbraak van corona voorzien we manieren om de flappen te ontsmetten. Daar hebben we ook al aan gedacht”, zegt Poppe. “We beseffen dat dit voor sommige klanten minder aangenaam is, maar het is wel een maatregel die bewijst dat alle kleintjes kunnen helpen in de energiecrisis waar we ons vandaag in bevinden.”