Fabrikanten voeren steeds meer beperkingen in voor de consument die online zijn aankopen wil doen, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek in de Europese lidstaten. Bijna de helft van de handelaars krijgt beperkingen opgelegd van de fabrikanten. Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, trekt aan de alarmbel.

Het onderzoek werd vorig jaar uitgevoerd door de Europese Commissie bij 1.800 bedrijven in 28 lidstaten. Het doel was na te gaan of de consument goederen en diensten ook online makkelijk kon aankopen. Alle sectoren werden onderzocht van fashion over elektronica tot reizen.

 

Fabrikanten gaan concurrentie aan met handelaars

Uit het onderzoek blijkt dat 64% van de fabrikanten zelf een eigen online shop geopend. De verticale integratie is het meest doorgedrongen bij cosmetica en health care, daar heeft 85% van de fabrikanten een eigen webshop. Sport en outdoor staan op nummer twee met 83%. En de fashion-producenten staan op de derde plaats, daar heeft 78% een eigen online shop.

 

Fabrikanten maken misbruik van hun machtspositie

De fabrikanten zetten vaker selectieve distributiesystemen op. De helft van de fabrikanten die dat doen, zegt dat ze pure onlinespelers niet meer toelaat in hun netwerk. De fabrikanten leggen ook “onrechtmatige eisen” op, aldus Comeos. Bijna de helft van de retailers (42%) zegt dat ze prijsbeperkingen opgelegd kregen van de fabrikanten, 20% van de retailers verklaart ook dat ze restricties kregen niet meer via bepaalde platformen te verkopen.

Er zijn ook beperkingen met betrekking tot de verkoop buiten de landsgrenzen wat in sommige distributiecontracten gelimiteerd wordt. België staat daar op de tweede plek van de landen die het zwaarst getroffen worden.

Dominique Michel, CEO van Comeos: “We zien dat de fabrikanten meer en meer op ons terrein komen maar we kunnen niet aanvaarden dat ze hun machtspositie misbruiken om de retailers weg te concurreren.”