- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische consument wisselt alsmaar sneller van merk. Enkelen (Miele, Dash, Proximus en Nivea) blijven na jaren populair, maar dat zijn uitzonderingen zegt een Europees onderzoek van Reader's Digest.
Voor het European Trusted Brands-onderzoek, ondervroeg Reader's Digest 18.313 consumenten in 12 landen, waaronder 1.384 Belgen. Daaruit blijkt dat de consument in ons land sneller dan ooit van merk wisselt. Vaste waarden als Miele, Dash, Proximus en Nivea houden stand in de populariteitspol, maar merken als Shell en Telenet verliezen aan consumentenvertrouwen. De merken overschatten de klantentrouw, zegt marketingdeskundige Steven van Belleghem.
“Bedrijven zetten te veel in op het verwerven van nieuwe klanten en vergeten de loyaliteit. Als nieuwe klant krijg je immers iets extra’s zoals korting of een gratis abonnement van drie maanden, en een bestaande klant krijgt niets. Bedrijven moedigen consumenten dus eigenlijk aan om niet trouw te zijn.” Volgens van Belleghem slagen de "betrouwbare" merken erin hun product te koppelen aan een sterk verhaal. “Een product zonder verhaal is waardeloos. Coca Cola bijvoorbeeld, eigenlijk een eenvoudig suikerdrankje, claimt ‘happiness’ bij de consument.”
Ook nationale trots speelt een rol in het consumentenvertrouwen. “Een groot deel van de Belgische bevolking vertrouwt zijn geld al sinds jaar en dag toe aan BNP Paribas Fortis (21,2%), gaat winkelen bij Colruyt (30,9%) en drinkt bier van Jupiler (37,6%),” zegt Marco van Hierden, onderzoeker bij Reader’s Digest.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?