- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Honderdduizenden Belgen gebruiken apps die hen helpen bij het kiezen van producten in de supermarkt, vaak met gezondheid als leidraad. Maak kennis met de apps die zowel consumenten, merken als retailers richting gezondere consumptie sturen.
Ze is naar eigen zeggen geen gezondheidsfreak. Toch gebruikt Leen Bettens sinds zowat een jaar Yuka, een van de populairste voedingsapps in ons land. Ze wil gezonder eten en weten wat er in de producten zit die ze in de supermarkt koopt. Er zijn natuurlijk wel labels die aangeven hoe gezond producten zijn, maar die volstaan voor haar niet. “Ik weet niet of ik de etiketten op producten altijd kan vertrouwen. Ik maak liever gebruik van een onafhankelijke app”, zegt ze. Leen is één van de haast half miljoen Belgen die de Franse app gebruikt. Eén van de troeven van Yuka is het gebruiksgemak: je scant er de barcodes van producten (voeding en cosmetica) mee en je krijgt meteen meer informatie over de samenstelling van het product en de mogelijke impact ervan op je gezondheid. Het laat consumenten nadenken over hun aankoopgedrag en helpt vooral bij sterk bewerkte voedingsmiddelen om de gezondheidsimpact in te schatten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?