- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Consumenten vinden producten met een biolabel lekkerder en gezonder. En ze zijn ook bereid om er meer voor te betalen, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Gent.
Wat is de impact van een biolabel op de perceptie van consumenten? Op zoek naar een antwoord op die vraag lieten onderzoekers van UGent meer dan 150 personen proeven van yoghurt, fruitsap en chips. De testpersonen kregen telkens twee versies van hetzelfde bioproduct: één met biolabel, één zonder. Het resultaat: de producten met een biolabel vielen bij het testpubliek duidelijk beter in de smaak. Afhankelijk van het product scoorden de versies met een biolabel 6 tot 10 procent beter op het vlak van smaak en aroma, zo berichtte het vaktijdschrift Food Research International.
Ook het gevoel dat het testpubliek overhield na de consumptie van een product met label was positiever. Volgens de onderzoekers kan dat te maken hebben met de aandacht voor het milieu en de perceptie dat biologische producten gezonder zijn. Alleen klopt die perceptie niet altijd. “Er wordt altijd gedacht dat biologische producten per definitie gezond zijn omdat ze vaak geassocieerd worden met groenten en fruit”, aldus onderzoeker Joachim Schouteten in De Standaard. “En mensen trekken die lijn door naar andere biologische producten. Zelfs als je mensen een zak chips met een biolabel voorschotelt, beweren ze nog steeds dat de chips gezonder is dan wanneer er geen label op de zak kleeft. Dat klopt uiteraard niet. Het biolabel verandert niets aan de samenstelling of aan de voedingsstoffen van het product.”
De testpersonen in het onderzoek gaven ook aan dat ze bereid zijn om meer te betalen voor producten met een biologisch label. “Wij hebben de testpersonen gewoon gevraagd of ze bereid zijn om meer te betalen voor biologische producten. De meerderheid ging daarin mee en gemiddeld waren de testpersonen bereid om tot 30 procent meer te betalen voor een biologisch product.” Maar tussen zeggen en daadwerkelijk de portemonnee bovenhalen, zit een wereld van verschil, zegt Schouteten. ‘In de realiteit zal de consument bereid zijn om misschien vijf, maximaal tien procent meer te betalen voor een biologisch product.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?