iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Na een dieptepunt in september en oktober wordt het consumentenvertrouwen opnieuw sterker en nadert het zijn langetermijngemiddelde.
Volgens de Nationale Bank (NBB) groeide het consumentenvertrouwen op vier maanden tijd met 19 punten, hoewel het in oktober op -27 zat. Nu bedraagt de score -6,8 en dat komt overeen met het gemiddelde tussen 1990 en 2022. Het meest recente betere resultaat dateert van februari 2022 (+1), juist voor het begin van de oorlog in Oekraïne.
Overigens benadrukt de NBB dat de verbetering aanwezig is in alle maatstaven die gebruikt worden om het consumentenvertrouwen te meten, behalve voor spaarintenties, die licht gedaald zijn. En inderdaad: de consument ziet zowel de evolutie van de werkloosheid als zijn financiële situatie en de economische toestand in het algemeen optimistisch in.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?