Wie aardbeien zegt, zegt Coöperatie Hoogstraten. De onbetwiste marktleider in de categorie heeft de hele weg van de teler naar de koper slim gedigitaliseerd. “Met ons Harmony-verkoopsysteem garanderen we kwaliteit, efficiëntie en transparantie. Zowel voor de teler, de koper als de consument”, vertelt Michiel Vermeiren, Team Leader Fruit bij Coöperatie Hoogstraten. 

Kwaliteit, efficiëntie en transparantie tot op het bord, daarvoor staat Coöperatie Hoogstraten, dat met 30 miljoen kilo aardbeien per jaar de onbetwiste marktleider is. In die missie slaagt de coöperatie elke dag opnieuw dankzij een uitgekiende werking en digitalisering, legt Team Leader Fruit Michiel Vermeiren uit. “De kwaliteitszorg start bij de teler, die de aardbeien oogst en in onze kartonnen punnets verzamelt. De aardbeien krijgen per doos een label voor de traceerbaarheid. De teler meldt de oogst van de dag digitaal aan bij de coöperatie, met naast het ras en de maat ook een voorstel van de kwaliteitscategorie. Bij binnenkomst op de coöperatie voert het kwaliteitsdepartement een controle uit op de kwaliteit, presentatie en sterkte van de vrucht. Waar nodig stellen ze de kwaliteitscategorie bij. Daarna krijgen de pallets een palletlabel met een barcode waarachter alle informatie over de aardbeien zit.”

Na de kwaliteitskeuring gaan de aardbeien de koelruimte in, om de volgende ochtend verkocht te worden. “Aan de hand van het palletlabel krijgen de palletten een plaats in de loods. Alle aardbeien van hetzelfde ras en dezelfde grootte met dezelfde kwaliteit bieden we samen aan in de verkoop”, legt Michiel uit. “’s Ochtends voeren we opnieuw een kwaliteitscontrole uit en vergelijken we de aardbeien van de verschillende telers met elkaar. Van onze 220 telers zijn er zo’n 150 die aardbeien kweken, dus er is heel wat diversiteit. Aardbeien met dezelfde keurnorm zetten we in één blok. Zo krijgen ook kopers op afstand een absolute kwaliteitsgarantie als ze een partij aardbeien uit een bepaald blok kopen. Daar zijn we in Hoogstraten bijzonder streng op; onze aardbeien kan je met de ogen dicht kopen. En dat geldt evenzeer voor onze groenten en specials.”

Hoogstraten
©

Hoogstraten

Wederzijds vertrouwen

Via de blokkavelverkoop, oftewel Harmony, krijgen kopers de plattegrond van de loods en alle labelinformatie te zien. “Zo kunnen ze aardbeien selecteren op variëteit, maat en zelfs een specifieke teler”, vertelt Michiel. “Had een koper al een positieve ervaring met een bepaalde teler, dan kan hij via de app de aardbeien van die teler selecteren. De plattegrond maakt het de kopers ook makkelijk om de aardbeien terug te vinden in onze loods en zelf nog eens de kwaliteit te checken. Wil een koper aardbeien van een specifieke teler, dan betaalt hij een meerprijs van 0,20 euro per kilo. Dat geld gaat naar de teler. Door het invoeren van blokkavelverkoop, is de coöperatie erin geslaagd vraag en aanbod nog beter met elkaar te matchen. Een win-winsituatie voor zowel de telers als de kopers.”

“Afhankelijk van het moment in het seizoen krijgen we 15 tot 20 vaste kopers over de vloer”, vervolgt Michiel. “Dat zijn zowel kopers voor het binnenland als de export, en commissionairs die het fruit voor andere partijen kopen of enkel informatie doorgeven aan klanten die zelf de klokverkoop volgen. We hebben duidelijke afspraken met de retailers over gewenste specificaties en de kwaliteit van de aardbeien, en werken in wederzijds vertrouwen. We zijn echt de brug tussen teler en retailer.”

In harmonie

Een vlotte samenwerking is er ook met de veilingen van BelOrta en REO, licht Michiel toe. “Voor aardbeien zijn wij de masterveiling. Dat betekent dat we alle aardbeien op onze klok veilen, ook al staan ze niet fysiek in Hoogstraten. Voor groenten hebben we de omgekeerde afspraak: BelOrta veilt onze tomaten, paprika’s en komkommers. Het aanbod bundelen heeft alleen maar voordelen, zowel voor de aanbieder als voor de koper. Kopers bij de andere veilingen kunnen vanop afstand inloggen. Daarnaast hebben we een thuiskoopsysteem, waarmee je op kantoor of thuis de klokverkoop kan volgen en bieden. Na de veiling krijgen kopers met een specifieke voorkeur de aardbeien van de gekozen teler toegewezen, de andere kopers krijgen willekeurige aardbeien uit het gekozen kwaliteitsblok. Elk verkocht pallet krijgt een kopersticker, zodat de transactie geregistreerd is en we de hele weg van het binnenkomen in Hoogstraten tot het vertrek naar de koper in beeld hebben. Via de applicatie en ons InfoWeb kan de koper zien welke aardbeien hij precies gekocht heeft, maar bijvoorbeeld ook certificaten aanvragen. Telers van wie de aardbeien specifiek werden aangevraagd en gekocht, krijgen daar via onze applicatie bericht van. Zo voelen telers zich beloond voor hun inspanningen. En wat zien we? Het gemiddeld niveau van de kwaliteit en presentatie is dankzij Harmony nog toegenomen. Telers ervaren dat het opbrengt wanneer ze die extra moeite doen. Vorig jaar werd bij zo’n 80% van de telers van de coöperatie een voorkeursaankoop uitgevoerd. Harmony is duidelijk in harmonie met het coöperatieve gedachtegoed en komt iedereen ten goede.”

Harmony
©

Harmony

Dankzij het succes van Harmony en de digitalisering, wil de coöperatie in de toekomst vraag en aanbod nog beter op elkaar afstemmen, blikt Michiel vooruit. “Sommige kopers willen voor hun afzetmarkt bij voorkeur producten van Belgische of Nederlandse origine. Voor paprika kunnen kopers vanaf dit jaar via de app het land van herkomst opzoeken. Om de transparantie nog te vergroten kunnen we in de toekomst ook andere parameters aan de loten koppelen, zoals certificaten van lastenboeken.”

Ook voor de consument is er transparantie, want met de QR-code op de punnets kun je zien van welke teler de aardbeien afkomstig zijn. “Via de QR-code kan de consument ook een berichtje voor de teler achterlaten”, besluit Michiel. “Opnieuw een manier om onze telers te motiveren en te bedanken voor het vele werk. Met onze digitalisering garanderen we dus kwaliteit, efficiëntie en transparantie. Zowel voor de teler, de koper als de consument.”

Kwaliteit het hele jaar door

Het aardbeiseizoen kent traditioneel twee pieken, in mei tot juni, en in september tot oktober, maar Coöperatie Hoogstraten biedt heel het jaar door aardbeien aan. “Acht van onze telers hebben hun serres uitgerust met belichting en kunnen het jaar rond telen”, legt Michiel Vermeiren uit. “Nu de energieprijzen weer wat lager liggen dan vorige winter, zullen zes van hen de winterteelt weer opstarten. Zo kunnen we ook met de kerstdagen en Valentijn die lekkere aardbeien op tafel brengen. Enkele van onze groentetelers schalen de winterproductie weer op. Doordat we als coöperatie een jaarrond partnerschap met onze klanten hebben, willen zij de inspanning leveren en het risico aangaan om de winter door te telen.”