Ook in Italië kenden de supermarkten een piek in hun verkoop sinds de start van de lockdown. Laurent Zeller, CEO van Nielsen Italië, geeft in opdracht van LSA haar kijk op de verkoop van FMCG-producten.

Terwijl de winkels begin maart nog bestormd werden door consumenten, wat geleid heeft tot een stijging van de verkoop met 50% bij bepaalde categorieën, stelt Nielsen Italië nu vast dat “de dingen beginnen te kalmeren, zelfs te stabiliseren. We kunnen denken dat de consumenten die al hun voorraad hebben ingeslagen, zich niet meer naar de winkels haasten.”

De studie geeft de verkoop in de week van 14 tot 23 februari weer. In die periode stelde Nielsen Italië 3 dagen vol paniek vast, wat zorgde voor een stijging in de verkoop met 10,9% (terwijl de jaarlijkse groei over het algemeen 1,7% bedraagt). Toch is dat niet in heel Italië het geval. In de zogenaamde ‘rode zones’ werden er maar liefst 26% minder FMCG-producten verkocht. Een begrijpelijke daling, aangezien sommige winkels dicht waren en andere enkel nog een beperkt aantal mensen toeliet in de winkel. Voeg daarbij nog dat de supermarkten onderbemand waren en dat de leveringen niet meer gegarandeerd waren. Wat de ‘nano-gebieden’ betreft zag Nielsen Italië een groei in de verkoop van 16%.

De resultaten laten ook zien dat de hele coronasituatie enorm gunstig is voor de e-commerce: een groei van 59% waarvan bijna alle soorten winkels lijken te profiteren. Hypermarkten tekenden een groei van 13,4% op, tegenover 11,5% bij de supermarkten. Dat de stijging bij de supermarkten lager ligt, is logisch: consumenten hebben immers al op voorhand massaal hun aankopen gedaan om zo de nodige voorraden aan te leggen.

Kruidenierswaren bovenaan het boodschappenlijstje

Het is moeilijk om op lange termijn een voorraad aan te leggen van verse producten. Net daarom zijn het vooral de kruidenierswaren die de grootste groei optekenen: + 13% (in heel het land) en 22% in de nano-gebieden. Ook de verkoop van rijst nam toe met 33% (heel het land) en 58% (nano-gebieden). Daarnaast stegen ook vlees en vis in blik met respectievelijk 29% en 52%, en pasta met 25% en 53%. Producten met tomaten (+22% en +47%), sauzen (+19% en +33%) en water (+11% en +20%) werden ook getroffen. Al mogen we zeker ook niet de enorme verkoop van desinfecterende gels vergeten (+827% en +1.050%).

Aanpassing van consumptiegewoontes

De studie keek verder ook naar de consumptiegewoontes van de Italiaanse bevolking. En wat bleek? Meer dan een derde van de Italianen zegt minder buitenshuis te eten (35%) en te drinken (32%).