- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
The Coca-Cola Company krijgt Costa Coffee officieel in handen na de goedkeuring van Europese en Chinese autoriteiten. De drankengigant telde een slordige 4,9 miljard dollar neer voor de transactie. Dat maakte het bedrijf bekend.
De deal tussen The Coca-Cola Company en Whitbread PLC., waartoe Costa Coffee behoort, is officieel goedgekeurd. Chinese en Europese autoriteiten oordeelden dat er geen verhoogde concurrentie optreedt door de transactie. “The Europese Commissie heeft besloten dat de voorgestelde overname geen concurrentieproblemen met zich meebrengt omdat de bedrijven niet dezelfde producten verkopen en de link tussen hun activiteiten beperkt is“, meldt de Europese Commissie in een persbericht.
De frisdrankengigant, die 4,9 miljard dollar (4,3 miljard euro) neertelde voor de transactie, is erg blij met de overname. Warme dranken is immers een van de weinige dranksegmenten waar Coca-Cola nog geen voet aan de grond had en deze overname zorgt dus voor een belangrijke start in de koffiebusiness, die jaarlijks zo'n 6% groeit. “We zien grote opportuniteiten op het vlak van waardecreatie dankzij de combinatie van de kwaliteiten van Costa Coffee en de marketing expertise en het internationale bereik van Coca-Cola”, vertelt James Quincey, CEO van The Coca-Cola Company. “Het is onze visie om het sterke Costa-platform te gebruiken om ons portfolio in het groeiende koffiesegment uit te breiden.”
Whitbread kreeg Costa 23 jaar geleden in handen toen de koffieketen slechts 39 winkels had. Inmiddels groeide het bedrijf uit tot een internationaal koffiemerk met meer dan 4.000 koffieshops in 30 landen. Daarnaast heeft het merk ook zo’n 8.000 Costa Express-automaten, koffie oplossingen voor thuis en een koffiebranderij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?