iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De prijzen blijven stijgen, maar de gewoonten veranderen. "Huishoudens geven minder uit in supermarkten door een verandering in gewoonten, niet door een daling van de prijzen", aldus Testaankoop.
Voor de maand oktober meldt Testaankoop een inflatie van 11,5%. Huishoudens lijken echter minder per maand uit te geven dan vorig jaar. Met het oog op de stijgende prijzen hebben de gezinnen van vandaag hun koopgedrag veranderd en wenden ze zich liever tot minder dure winkels of merken. "In oktober 2022 gaf een gemiddeld gezin van 2 personen ongeveer € 477 per maand uit in de supermarkt. Door de sterke prijsstijgingen zijn ze overgestapt op goedkopere huismerken, waardoor ze nu minder uitgeven dan vorig jaar, namelijk 400 euro per maand", legt woordvoerster Julie Frère van Testaankoop uit: "Als huishoudens hun gewoonten niet hadden veranderd, zouden ze nu 532 euro per maand uitgeven, dat is 55 euro meer dan vorig jaar".
Uit de maandelijkse analyse van Testaankoop blijkt dat het winkelmandje van oktober, dat meer dan 3.000 producten van zeven supermarktketens bevat, een inflatie van 11,5% liet zien. In september was dat nog 13,5%. "De inflatie daalt, wat betekent dat de prijzen van producten minder snel stijgen. Ze zijn echter nog steeds hoger dan vorig jaar", staat in het persbericht van Testaankoop. Opnieuw zijn groenten de categorie die het sterkst getroffen wordt door de inflatie. De prijs van wortelen en uien is in een jaar tijd met respectievelijk 45% en 41% gestegen. Tomatenpuree is 38% duurder geworden, terwijl de stijging bij de tomaten zelf slechts 2% bedraagt tegenover vorig jaar. Diepvriesproducten zijn 18% duurder, met een piek voor diepvriesfrieten, die 37% duurder werden. Ook van andere producten zagen we de prijs stijgen, zoals mosterd (+28%), maïs in blik (+24%) en mozzarella (+24%), die ook in de top 10 staan.
Het goede nieuws is dat Testaankoop toch ook een aantal prijsverlagingen heeft kunnen waarnemen: balsamicoazijn werd 13% goedkoper, de prijs van huishoudfolie is met 6% gedaald en die van ijsbergsla met 4% vergeleken met vorig jaar. Voor Testaankoop is dit een goed teken, maar "als je naar de internationale grondstoffenprijzen kijkt, zouden veel andere producten deze trend gevolgd moeten hebben". Hoewel plantaardige oliën op de internationale markt nu 52% goedkoper zijn dan in maart 2022, is frituurolie in de supermarkten vandaag nog steeds duurder dan toen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?