Aangezien de retail- en FMCG-wereld steeds met de nodige aandacht naar de voedingstrends in de horeca en de culinaire blogwereld kijkt, onthult Gondola u de 10 Food & Drink-trends voor 2019. Deze 10 trends werden gespot door J.W. Thompson en Food media in het rapport The Future 100.

1. 2019 zal in het teken staan van vegan en comfort food

Comfort food valt altijd in de smaak, maar nu evolueert het van basisvoeding tot een pleziertje dat af en toe gegeten wordt… Al betekent dat zeker niet het einde van dit segment, integendeel. Steeds meer restaurants wereldwijd bieden lokale gerechten en vegan comfort food aan. Oude klassiekers worden in een nieuw jasje gestoken: met meer respect voor dierenwelzijn, meer aandacht voor klimaatverandering, meer zorg voor de gezondheid…

Deze nieuwe trend richt zich op een jonger en bewust publiek met een passie voor eten, en is erg populair zo blijkt uit het groeiende aantal vegans. In Groot-Brittannië verklaart Vegan Society, volgens een enquête van Ipsos Mori in 2016, dat de vegan populatie in 10 jaar tijd van 150.000 naar 542.000 consumenten gestegen is. In Amerika steeg de verkoop van plantaardige voedingsproducten met 8,1% in 2017, waardoor het segment goed is voor zo’n 3,1 miljard euro. Dat blijkt uit een studie van Nielsen in opdracht van Plant Based Foods Association en Good Food Institute.    

Toch zou het fout zijn om dit vegan fenomeen te bestempelen als een pure hype. En dat is iets wat restauranthouders, of het nu gaat om grote of kleine bedrijven, maar al te goed beseffen. Overal schieten deze veganstische of vegetarische fastfoodketens immers als paddenstoelen uit de grond. In Londen bijvoorbeeld biedt Temple Of Seitan zijn klanten kippenburgers aan - u heeft het waarschijnlijk al wel door -  zonder kip, en pakt The Pitta uit met een vegan kebab-gamma. Ondanks zijn naam, biedt Wolf & Lambs dan weer een 100% plantaardig menu aan, maar komt het tegelijk ook tegemoet aan de populariteit van comfort food (pannenkoeken, buritto’s…) van de meest veeleisende consumenten.

Screenshot van de website van Temple Of Seitan

Bij ons verkoopt Greenway de Beyond Burger, een burger die de smaak en look heeft van echt vlees, maar die gemaakt is op basis van plantaardige ingrediënten…Hetzelfde geldt voor de eerste vegan fastfoodketens die hun opwachting maken in Brussel. Een ding is duidelijk: als er één trend is die we in 2019 serieus moeten nemen, dan is het deze wel. 

2. De terugkeer van diepvries…

En ja hoor, diepvries is terug van weggeweest. Verschillende start-ups proberen de stereotypen die zeggen dat diepvriesproducten ongezond zijn, te ontkrachten. Deze restaurants pakken niet alleen uit met gezonde producten, maar kennen ook een exponentiële groei. Dat is onder meer het geval bij Strong Roots in Ierland of Daily Harvest in New York. Daarnaast hebben ook diepvriesproducten voor baby’s de wind in de zeilen zoals Raised Real uit Amerika bewijst.

En ook de grote merken zijn van de partij… In 2017 investeerde Danone in de start-up Yooji die biologische diepvriesbabyvoeding maakt. Nestlé kreeg in september 2017 dan weer Sweet Earth, gespecialiseerd in plantaardige diepvriesproducten, in handen en lanceerde recent pizza’s op plantaardige basis in verschillende landen. Hoewel diepvriesproducten vroeger vooral comfort food waren, worden ze nu steeds gezonder. Tegen 2021 zou de globale diepvriesmarkt bovendien een omzet van 331,9 miljard euro moeten realiseren.

3. Water ja, maar dan beter

Welzijn en gezondheid zijn twee trends die momenteel erg hot zijn. Vorig jaar zagen we al verschillende drankjes op de markt verschijnen die hierop inspeelden. Dat was onder meer het geval bij de categorie ‘water’.

In oktober vorig jaar werd Szent gelanceerd, een merk dat water combineert met het goede van essentiële oliën. Het water is niet gearomatiseerd, maar een kleine ring onder de dop verspreidt wel de geur van mandarijnen, in een poging om het humeur te stimuleren, of munt, om de concentratie te verbeteren.

©Recess

Daarnaast werd eind vorig jaar ook Recess gelanceerd, bruiswater in blikjes dat cannabidiol (CBD, het legale bestanddeel van cannabis) bevat. Het drankje is verkrijgbaar in 3 smaken en helpt om het humeur te regelen en te ontstressen…

4. Brood 2.0

“Koolhydraten”, het is iets wat verschillende consumenten de laatste tijd uit hun woordenboek hebben geschrapt. Daardoor verdween brood wat op de achtergrond. Maar dat is buiten een nieuwe generatie bakkers gerekend die met de nodige creativiteit proberen om het product weer nieuw leven in te blazen.

Modern Bakery bijvoorbeeld is gespecialiseerd in brood met een laag percentage aan glucose, wat het product vlotter verteerbaar maakt. Coco di Mama pakte dan weer uit met een vegan croissant met actieve kool. De perfecte ontgiftingskuur en bovendien ideaal om maagzuur te neutraliseren.

5. DNA-test voor een hyper gepersonaliseerde voeding

En wat nu als uw DNA merken toeliet om een gepersonaliseerd menu aan te bieden… Voedingsmerken halen tegenwoordig informatie uit artificiële intelligentie, big data en sociale media om gezondere en gepersonaliseerde producten te ontwikkelen.

Volgens Bloomberg maakt Nestlé in Japan voortaan gebruik van artificiële intelligentie, sociale media en DNA-testen die consumenten thuis kunnen uitvoeren, om zo gepersonaliseerde diëten op te stellen. Het Nestlé Wellness Ambassador-programma zou 600 dollar per jaar kosten voor theecapsules die rijk zijn aan voedingsstoffen, smoothies en andere producten zoals versnaperingen die rijk zijn aan vitamines. De zelftests laten Nestlé bovendien toe om meer informatie te krijgen over het cholesterolpercentage of de herkenning van een diabetespatiënt.

Screenshot van de website van Habit

De start-up Habit laat zijn klanten dan weer biologische staaltjes afnemen in de hoop een persoonlijk voedingsplan voor hen op te stellen. De grens tussen professionele gezondheidszorg en gezondheidszorg gebaseerd op een levensstijl vervaagt steeds sneller naarmate de kosten voor een analyse en DNA-testen verminderen, iets wat ondersteund wordt door de vooruitgang van artificiële intelligentie.

6. De drie ingrediënten van het moment: korstmos, Duls zeewier en calamondin

Wat eten we als er een wereldwijde voedingscrisis uitbreekt? Korstmos, als we Julia Schwarz mogen geloven die een scala aan voedingsproducten mixte met dit organisme dat op een champignon lijkt. Haar gamma bestaat uit brood, boter, cornflakes, pesto en pasta. Deze specialiteit is inmiddels terug te vinden op het menu van talrijke sterrenchefs. Interessant weetje: korstmos kan overleven in een zeer moeilijk klimaat of omgeving. 

Het tweede ingrediënt? Duls zeewier, een erg gezond voedingsmiddel dat rijk is aan vitamine A. Het is niet alleen een afrodisiacum, maar het is ook het perfecte middel tegen een kater. Het is dan ook de bestseller van het Ierse merk This is Seaweed. De verkoop verdubbelde sinds vorig jaar. Consumenten gebruiken dit zeewier vooral in burgers, brood of artisanale bieren.

Op het vlak van fruit is de Filipijnse citrusvrucht calamondin dan weer erg populair en is het steeds meer terug te vinden in de supermarkt. Het is goed voor de gezondheid en bovendien verblijt zijn bitterzoete smaak elke kruidenmixologist… Deze vrucht wordt gebruikt in culinaire gerechten, cocktails of artisanale bieren.

 

7. Wijnwater

Van Jezus werd gezegd dat hij water in wijn kon veranderen. Maar nu is het de beurt aan de retail. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar gesofisticeerde non-alcholische alternatieven. De consumptie van alcohol begint namelijk te slinken en dat is volgens J.W. Thompson zelfs over de hele wereld het geval. Napa Hills, een merk dat wil mee surfen op deze golf, komt daarom aanzetten met wijnwater. Dat zou naar verluidt dezelfde hoeveelheid antioxidanten bevatten als een glas rode wijn. Bovendien bevat het geen calorieën en suiker, en is het beschikbaar in smaken als Cherry Rosé, Lemon Chardonnay en Peach Grigio. Een nieuwe variant, Pinot Berry, wordt momenteel nog ontwikkeld…Napa Hills is zeker niet de enige die zich op wijnwater stort. De Israëlische start-up Wine Water speelt ook in op deze trend, net zoals vele bedrijven in de rest van de wereld.

©Napa Hills

8. Wanneer de wetenschap de natuur wil verbeteren…

Uitdagingen op het vlak van milieu sporen fabrikanten soms aan om de eigenschappen die inherent zijn aan producten te veranderen om zo oplossingen te vinden, al gebeurt dat soms ook gewoon puur uit ontspanning… Appel Sciences heeft bijvoorbeeld een nieuwe behandeling ontdekt om de levensduur van fruit of groenten in de rayon te verdubbelen, of zelfs te verviervoudigen… De test werd uitgevoerd bij avocado’s van de keten Harps. Volgens Forbes moest het bedrijf 60% minder avocado’s weggooien dankzij dit systeem. Dat kwam overeen met een stijging van 10% in de verkoop en 65% bij de marges… Nog een leuke uitvinding: Bompas & Parr zouden naar eigen zeggen het allereerste waterijsje hebben uitgevonden dat niet smelt.

9. Cocktails

Cocktailbars halen hun inspiratie steeds meer uit ontbijttrends. Aviary, een cocktailbar uit New York, staat bekend voor zijn unieke smaken. Een voorbeeld? De Wake and Bake cocktail, een Manhattan met een tikkeltje koffie die geserveerd wordt in een zak gevuld met bagelaroma. Een unieke ervaring volgens consumenten die bereid zijn om 27 dollar neer te tellen voor deze specialiteit…Andere cocktailbars focussen dan weer op trendy ingrediënten zoals avocado’s.

10. Een renaissance interieur

De plaats maakt deel uit van de beleving. Volgens de nieuwste trend zijn het dan ook vooral renaissance interieurs die hun opwachting maken: art galeries, luxueuze bars of ruimtes die geïnspireerd zijn door Wes Anderson.