"De coronacrisis heeft Ahold Delhaize 600 miljoen euro gekost"
De coronacrisis heeft Ahold Delhaize ruim 600 miljoen euro gekost, al zorgde COVID-19 ook voor een sterke winstmarges en omzetcijfers. “Eind 2020 zullen we een online omzet van 7 miljard euro realiseren, een jaar eerder dan gepland”, vertelde Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, dit weekend in een interview met De Tijd.
De Nederlandse topman had het tijdens zijn gesprek met de krant over de positieve gevolgen van de crisis, met een groei van de fysieke (7.000 winkels wereldwijd) en de online verkoop, maar ook over de kosten die gepaard gaan met de crisis. Volgens hem heeft Ahold Delhaize maar liefst 600 miljoen euro aan ‘coronakosten’, voornamelijk door de installatie van schermen aan de kassa's, de aanschaf van veiligheidskleding, de opvang van ziekteverzuim, meer donaties aan de voedselbanken en de beloningen (extra vakantiedagen, kortingen op aankopen, etc.) voor de 400.000 medewerkers door middel van eenmalige vergoedingen. De CEO klaagt echter niet: deze kosten worden ruimschoots gecompenseerd door de winst. “Onze groepsmarge ligt met ruim 4 procent boven het sectorgemiddelde. Dit jaar leveren we meer dan 1,7 miljard vrije kasstroom, na een investering in een van onze Amerikaanse pensioenfondsen en na de 2,5 miljard euro andere investeringen die we doen”, vertelt de topman aan De Tijd. “We keren 40 à 50 procent van onze winst uit en kopen volgend jaar voor 1 miljard euro eigen aandelen in. Voor 2021 denken we de historische marges van voor COVID-19 te kunnen handhaven. We letten op de kleintjes via kostenbesparingen. Daarnaast moeten onze investeringen een minimaal rendement opleveren. We investeren zowat 3 procent van onze omzet. Dat is veel in vergelijking met de sector en belangrijk om te kunnen groeien en marktaandeel te winnen.”
"We gaan door met onze ontwikkelingen aan de oostkust van de Verenigde Staten"
De fysieke winkels van Ahold Delhaize hebben het wereldwijd erg goed goed gedaan, toch scoorde het online kanaal nog beter. “Door COVID hebben we een groei gekend die we pas binnen enkele jaren voorzien hadden. In de VS groeiden onze online verkopen met 115 procent in het derde kwartaal, in Nederland met 50 procent”, benadrukt Frans Muller. “Onze onlinewinkel bol.com verkocht ruim 45 procent meer. Eind 2020 zullen we een online omzet van 7 miljard euro realiseren, een jaar eerder dan gepland.” Het is vooral in de Verenigde Staten, waar de groep een groot deel van haar omzet aan de Oostkust genereert, dat de CEO de expansie wil voortzetten. “Schaalgrootte is in food retail super belangrijk, want de sector haalt geen marges zoals een parfummaker”, vervolgt de CEO. “Het is belangrijk lokaal een groot marktaandeel te hebben. We realiseren 45 miljard dollar omzet (in 2019) aan de oostkust. Dat is beter dan pakweg 70 miljard dollar in de hele VS. Wij hebben een sterke lokale verankering, veel meer dan Amazon of Walmart, en dat is een meerwaarde. In het noordoosten heeft Walmart amper 4 procent marktaandeel, wij 20. In North en South Carolina zit Walmart op 20 procent, wij op 18. Onze supermarktketens zijn in hun regio’s steevast het nummer één of twee.”