- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De resultaten van de kerststudie 2012 uitgevoerd door Deloitte werden bekendgemaakt. Deze vijftiende jaarlijkse studie bestudeert het aankoopgedrag van de Europese consumenten voor de eindejaarsfeesten. Het crisiseffect is steeds meer aanwezig en daarom overwegen bijna vier op tien Belgen minder dure kerstcadeaus te kopen. De promotieartikelen boeken binnenkort dan ook veel succes. Vooral waardebonnen moeten aanslaan ook al is geld het meest begeerde kerstcadeau van de Belg.
De Belgische gezinnen schatten overigens aan de eindejaarsfeesten 559 euro te besteden tegen 574 euro vorig jaar (hoewel de reële uitgaven in 2011 op 544 euro werden geschat). 286 euro gaat naar kerstcadeaus, 204 euro wordt besteed aan eten en drinken en 69 euro aan sociale activiteiten.
85% van de Belgen verkiest echt te gaan winkelen als het om shoppen gaat. Dat cijfer ligt hoger dan in andere Europese landen waar het om 66% gaat. Een derde van de consumenten doet geen aankopen via de mobiele telefoon wegens de onzekerheid over de betaalveiligheid.
Top 5 van de meest gewenste cadeaus
Top 5 van de cadeaus die de Belgen willen schenken
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?