iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Testaankoop heeft onderzocht welke Belgische foodretailers de goedkoopste en duurste zijn. Dat deed het door de merken (nationaal, private label, het witte product) die in het winkelmandje van de consument zitten te analyseren. Een overzicht van de belangrijkste bevindingen.
Na meer dan een jaar van onophoudelijke prijsstijgingen begint de voedselinflatie eindelijk af te nemen, hoewel ze nog steeds erg hoog is, zoals blijkt uit de laatste cijfers van Statbel voor september. Geconfronteerd met deze situatie, die al enkele decennia niet meer is voorgekomen, hadden consumenten geen andere keuze dan hun koopgedrag aan te passen. Nu de situatie zich lijkt te normaliseren, maakt Testaankoop de balans op en publiceerde het donderdag zijn prijsvergelijking van de verschillende Belgische supermarkten. Om dit mogelijk te maken, onderzocht de consumentenorganisatie de online prijzen en prijslijsten die ze kregen toegestuurd van 12 Belgische foodretailformules: Colruyt, Collect&Go, Lidl, Aldi, OKay, Spar (Colruyt Group), Carrefour Hyper, Delhaize, AD Delhaize, Carrefour Market, Albert Heijn en Cora. Daarbij werden de prijzen van in totaal 5.350 producten onderzocht. Ten slotte werden er drie soorten winkelmandjes samengesteld (in supermarkten waar dit mogelijk was): één met eerste-prijsproducten of witte producten, een ander met huismerken en het laatste met internationale merken. Er moet ook worden opgemerkt dat elk mandje hetzelfde assortiment van 34 verse en niet-verse producten bevatte: vlees (13), vis (4), groenten (9) en fruit (8). “Op basis van de online prijzen in augustus 2023 en de prijslijsten van producten in de winkel hebben we tot slot voor elke winkelketen een index berekend. Op deze manier kunnen we schatten hoeveel een gezin of een individu gemiddeld per jaar of per maand zal uitgeven, en hoeveel je kunt besparen door van winkel te veranderen of je winkelmandje aan te passen”, licht Testaankoop toe.
De consumentenorganisatie stelde vast dat het mogelijk was om tot 62% te besparen in vergelijking met de gemiddelde prijs van internationale merken in andere supermarkten, door bij Aldi en Lidl te kiezen voor eerste-prijsproducten of witte producten in plaats van A-merken. Testaankoop ontdekte ook dat de prijzen van Delhaize en Carrefour Hyper terug tot het gemiddelde behoren. "Als je groenten en fruit vermijdt, kun je zelfs geld besparen op je winkelkar bij Delhaize (SuperPlus-kortingen werden niet meegerekend)", aldus de consumentenorganisatie. Ze raadt bovendien aan om Spar- en Cora-winkels, en in mindere mate Carrefour Markets, te vermijden omdat ze duurder zijn dan gemiddeld. “Geen van de supermarkten is veel duurder dan het gemiddelde, wat vroeger wel het geval was”, merkt Testaankoop op. Tot slot hanteert de Colruyt-keten in de (inter)nationale merken en versafdelingen de laagste prijzen, net voor Albert Heijn, aldus het onderzoek. En de prijzen van de Belgische retailer dalen nog verder bij de verkooppunten in de buurt van een Albert Heijn. “Colruyt stemt haar prijzen op de concurrentie af, ook wanneer een van haar winkels dicht bij een Albert Heijn ligt. Een Colruyt-winkel die niet in de buurt van een Albert Heijn ligt, zou bijvoorbeeld 5 % duurder zijn dan een winkel in de buurt van een Albert Heijn. Hetzelfde geldt voor Collect&Go en OKay, die veel goedkoper zijn als ze in de buurt van een Albert Heijn liggen”, besluit Testaankoop.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?