Plus Dossier “De grootste opportuniteit ligt in het aantrekken van nieuwe shoppers voor energiedranken”
iStock
iStock
De Belgische consument toont zich loyaal op de markt van de non-alcoholische dranken, ondanks de prijsstijgingen en inflatie. Al doen de drankenproducenten wat water bij de wijn, want de roep van de klant naar onder meer gezondere én duurzamere frisdranken klinkt luider dan ooit. Vooral de functionele dranken, zoals de sport- en energiedranken, vallen in de smaak en bieden groeipotentieel.
De Belgische markt van de non-alcoholische dranken kende het afgelopen jaar een waardegroei van 5,4% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Die groei is onder meer het resultaat van de stijgende productprijzen, want in volume daalde de markt met 1,7% (NielsenIQ MAT P01 2024). “Ten opzichte van 2022 heeft de markt opvallende veranderingen doorgemaakt”, zegt Bart Desmedt, senior manager strategy & insights bij Coca-Cola Europacific Partners. “Zo is de vraag naar traditionele frisdranken licht afgenomen, terwijl het segment van de sportdranken en energy drinks sterk is gegroeid.” Die laatste categorie steeg met 19,4% in waarde en kende ook een volumegroei van 9,2% (NielsenIQ MAT P01 2024).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?