iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De garnaalkroket is altijd al een toppertje geweest in ons land. Dankzij de creativiteit van gespecialiseerde bedrijven en chefs krijgt deze klassieker uit de Belgische keuken een nieuwe impuls. Ontdek hoe de garnaalkroket een trendy hapje is geworden.
Waar en wanneer werd de garnaalkroket geboren? Oostende gaat er prat op de hoofdstad van de lekkernij te zijn, maar ook onze noorderburen laten zich niet onbetuigd in het debat. Zij verkondigen alom dat het fornuis waar dit smaakbommetje voor het eerst op bereid werd, wel degelijk op Nederlandse bodem stond. Het blijft voorlopig gissen naar de oorsprong van de overheerlijke gouden hap die ook ver van de Belgische kust naam en faam geniet en voor vele restaurants een echte blikvanger is. De laatste jaren zijn het vooral kleine bedrijven die de garnaalkroket een eigentijdse touch hebben gegeven. Een van hen is LC Company, gevestigd in Zeebrugge. “Het originele recept voor de garnaalkroket heb ik van mijn moeder, die in de jaren 1960 een visrestaurant uitbaatte”, vertelt Didier Vlerick, oprichter van LC Company. “Andere restauranthouders vroegen haar regelmatig of ze hen garnaalkroketten wou verkopen. We hebben het originele recept behouden en een vijftien jaar geleden ben ik dat samen met mijn zoon Caio beginnen te commercialiseren onder de naam LC Company.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?