- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 Automatische winkels schieten als paddenstoelen uit de grond. De aftrap werd in 2018 gegeven door Amazon, maar wie is er ondertussen mee op de kar gesprongen en waar liggen de uitdagingen? Ontdek het in onze tweedelige mini-serie.
Dit verhaalt begint sensationeel, in januari 2018: Amazon onthult zijn geautomatiseerde Amazon Go-concept. Alleen al de naam van de wereldwijde e-commercegigant doet de grote retailers van de wereld bibberen en beven, sinds deze in 2017 de biologische keten Whole Foods overnam. De technische demonstratie van Amazon Go maakt echter nog meer duidelijk: de ambities van de gigant zijn enorm en hij is bereid enorme middelen te investeren in innovatie. Bij Amazon Go verloopt het proces, gebaseerd op een technologie genaamd ‘Just Walk Out’, immers volledig automatisch. De klant komt het verkooppunt binnen, identificeert zich met zijn mobiele telefoon, pakt de producten die hem interesseren uit de rekken en verlaat vervolgens de winkel zonder de minste formaliteit: het apparaat heeft zijn ‘aankopen’ optisch gedetecteerd, die waarvoor hij van gedachten was veranderd door het product terug op het schap te plaatsen worden van het totaal afgetrokken, en het verschuldigde bedrag wordt van zijn rekening gehaald.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?